Vývoj mobilních aplikací - kompletní průvodce
V tomto článku shrneme všechno, co potřebujete vědět o vývoji aplikací. Jaká je cena, postupy, chyby a na co si dát pozor? To všechno v tomto kompletním průvodci světem vývoje aplikací.
průvodce vývojem aplikací
aplikace tahák do kapsy
Tahák do kapsy pro orientaci ve vývoji aplikací pro všechny:
- zakladatele start-upů,
- snílky s nápadem na aplikaci,
- manažery firem, co potřebují inovovat.
Prostě pro vás všechny, pro koho vývoj mobilních aplikací není denní chleba, jsme připravili průvodce, který vám jasně a v bodech shrne celou problematiku vývoje. Tahák, se kterým se ve vývoji zorientujete.

Pokud je to na vás moc složité, nic si z toho nedělejte. Pokud moc triviální, zkuste skočit na další sekci :-)
Mobilní aplikace - co to je
Možná triviální dotaz, ale ať jsme si jistí hned od začátku:
Mobilní aplikace je software (nebo program), který běží v mobilním telefonu. Je navržen pro provoz v telefonech a tabletech. V současné době mobilní aplikace fungují na operačních systémech Android a iOS.
Android - Nejrozšířenější operační systém od firmy Google. Android používají téměř všechny přístroje
iOS - operační systém od firmy Apple, najdete jej v přístrojích iPhone (mobilní telefony) a iPad (tablety)
 
Ostatní - Windows Phone od Microsoftu již není podporovaný a nemá smysl pro něj vyvíjet.
Aplikace mají nejrůznější podoby - od her po e-shopy a komunikační platformy. Aplikace pro jednotlivé platformy naleznete na obchodech s aplikacemi - Google Play pro Android a AppStore pro iOS.
Jaké jsou nejznámější mobilní aplikace? Třeba WhatsApp, Uber a další. Jak vidíte, mobilní aplikace zasahují do všech odvětví.
Proč vyvíjet aplikaci?
Mobilní aplikace ovlivňují chování spotřebitelů, obchodní modely firem a mění celá odvětví. Proč? Protože chytrý telefon v naší kapse je spolu s aplikací nástroj, který nám umožňuje pohodlně a kdykoliv komunikovat, objednávat, platit.
proč vyvíjet mobilní aplikaci
Nejznámější aplikace,
co dokázaly změnit svoje odvětví
Mobilní aplikace mají moc kompletně změnit svoje odvětví, potopit zavedené hráče a nové firmy poslat na výsluní. Proto jde o technologii, která je zásadní, pokud:

- Chcete inovovat svoje podnikání
- Chcete vylepšit nebo změnit kvalitu odvětví
- Chcete dát uživatelům do ruky nové nástroje
Navíc čas, který trávíme v mobilní aplikací a s mobilním telefonem, se neustále zvyšuje. A to i na úkor webových stránek. Mobilní telefony pronikly do kapes všech skupin obyvatelstva po celém světě. Pár čísel a faktů pro ilustraci:
🌍 Chytré telefony používá celosvětově přes tři miliady lidí, tablety 1,5 miliardy
90% času na telefonu trávíme v aplikacích
📲 Z obchodů s aplikacemi denně stáhneme přes 700 milionů mobilních aplikací
Zeptali jsme se experta
jaká aplikace vás tento rok zaujala?
Petr Smejkal

Autor je externí redaktor Prima ZOOM a šéfredaktor recenzního portálu Testado.cz
Ačkoli je mobilních aplikací obrovská spousta, do svého mobilního telefonu instaluji skutečně jenom ty nejnutnější. Jelikož se každodenně pohybuji na internetu, mezi moji nejpoužívanější aplikaci patří LastPass. Tento jednoduchý správce hesel za mě automaticky vyplní všechny přihlašovací údaje a hesla. Jakmile se na stránku jednou registruji, o pozdější přihlášení se již postará aplikace. K veškerému fungování mi tedy stačí znát pouze jediné hlavní heslo. Můj oblíbený správce hesel nabízí i zajímavé funkce.
Za nejlepší považuji možnost sdílení hesel se svými spolupracovníky. Jediným kliknutím jsem schopen odeslat přihlašovací údaje druhé straně. Taková funkce mi ušetří spoustu času a starostí. LastPass funguje na operačním systému Android a iOS. Kromě toho podporuje všechny internetové prohlížeče dneška. Jeho schopnosti tedy využívám i na svém stolním počítači a MacBooku.
Nejčastější chyby
při plánování aplikace

Než se pustíte do vývoje aplikace, podívejte se, jestli neděláte jednu z následujících chyb,
které často stojí za neúspěchem aplikace:
1. Nemáte dost originální koncept
Nedělejte aplikaci jen kvůli tomu, že je to v módě a mají ji ostatní. Identifikujte přidanou hodnotu, kterou uživateli přináší. Sepište si svoje konkurenční výhody. A hlavně si také ujasněte, jestli je forma mobilní aplikace ta nejlepší.
2. Chybí vám business plán
Každé podnikání potřebuje kvalitní business plán. A jinak tomu není ani u mobilní aplikace. Trh s mobilními aplikacemi je plný hráčů, co věc dělají dobře. Nepřistupujte k vývoji aplikace amatérsky.
3. Nemáte rozpočet na kvalitní produkt
Tvorba mobilní aplikace stojí hodně peněz (zmíníme se dále). Musíte mít proto připraven nemalý rozpočet na vývoj aplikace a její provoz. Standardně se bude jednat minimálně o stovky tisíc korun. Pokud ušetříte a aplikaci uděláte amatérsky, nebude úspěšná.
4. Zapomínáte na marketing
Svět aplikací je dnes vysoce konkurenční. Nespoléhejte na to, že si aplikace sama najde cestu k uživatelům. Musíte mít jednak strategii její propagace, druhak dostatečný rozpočet na marketing.
5. Přeceníte svoje kapacity
I s tou správnou agenturou je vývoj časově náročný. Vyčleňte si časové kapacity na intenzivní spolupráci, schůzky, workshopy a plánování.
6. Nemáte svůj nápad ověřený
Když jsme do nápadu nadšení, často nám unikne hodně věcí kolem. Proto své nápady testujte. Jedním z prvních kroků by tak měla být tvorba prototypu a jeho otestování na uživatelích - líbí se jim? Používali by aplikaci?
7. Podceníte konkurenci a průzkum trhu
Dejte si pořádnou práci s kontrolou toho, jestli už podobné aplikace neexistují. Nebo také třeba existovaly, ale neuspěly. Zjistěte proč a poučte se s z jejich chyb.
8. Soustředíte se jen na aplikaci
Mobilní aplikace je skvělá věc, ale pro málokterý projekt bude stačit samotná. Pravděpodobně budete potřebovat back-end, propagační web, možná i webovou verzi aplikace nebo technickou podporu.
9. Vývojem aplikace to končí
Málokdy se aplikace spustí a tím práce na ní končí (především, pokud je úspěšná). Vývoj aplikace je proces, který nikdy nekončí. Je potřeba aplikaci spravovat a iterativně rozvíjet - o tom budeme psát dále.
interni vyvoj nebo agentura
Interní vývoj, nebo agentura?
Nedá se jednoznačně odpovědět, co bude lepší pro váš projekt. Záleží ale především na typu podnikání. Stavět interní tým bude výhodnější, pokud:
- jde o technologickou firmu,
- aplikace je jádro vašeho podnikání,
- objemem práce zaměstnáte stabilně tým vývojářů a management,
- máte v záloze finance na provoz v řádu milionů.
Naopak, spolupráce s agenturou bude vhodná, pokud:
- jádro vašeho podnikání není aplikace samotná,
- nejste technologická firma,
- nepotřebujete tým, který bude prací zaměstnán stabilně po celý rok,
- chcete mít možnost pracovat flexibilně s náklady.
technologie vyvoje aplikace
Technologie
Programovací jazyk je komunikační nástroj mezi programátorem a počítačem. Jedná se o prostředek k definici a zápisu algoritmů, které má počítač provádět. Programátor zápisem definuje řešení daného problému, kde ho počítač následně interpretuje technickými prostředky.
Front-end je prezentační vrstva konkrétní aplikace. Obecně se dá říct, že je to to, co člověk vidí z dané aplikace. Front-end se stará o zobrazování konkrétních dat, které jsou v aplikaci zpracovány/uloženy.
Back-end je aplikační vrstva konkrétní aplikace. Stará se o zpracování vstupu uživatelských dat, ukládání dat do databáze, jejich modifikaci, komunikaci s jinými API další služeb a podobně. Je to ta část, které pro uživatele není vidět.
Hybridně, nebo nativně?
Co programátor, to názor. Zatímco hybridní aplikace využívá pro běh aplikace jádro internetového prohlížeče, nativní mobilní aplikace přímo jádro telefonu. Nativní aplikace tak dosahují lepšího výkonu, jejich vývoj však trvá déle. Pojďme si shrnout, jaké jsou rozdíly mezi hybridním a nativním vývojem aplikace:
hybridní nebo nativní vývoj aplkace
Plusy a mínusy,
nativního a hybridního vývoje aplikací
Není tak možné říct, jaký druh vývoje je obecně lepší a je potřeba posoudit to u každého projektu individuálně. Můžeme ale obecně říct, na jaké typy je vhodnější “hybrid” a na které “nativ”:
Hybridní vývoj zvažte, pokud:
- chcete rychle otestovat nápad na aplikaci a produkční verzi připravit později
- jde o jednoduchou aplikaci, například vypisování a zapisování dat
- poběží na omezeném množství telefonů (interní aplikace)
- aplikace bude mít časově omezené použití (festival, konference)
Pusťte se do nativního vývoje, pokud:
- má aplikace běžet rychle i na starších modelech
- budete mít v aplikaci animace nebo jiné designově náročné prvky
- je důležitý perfektní uživatelský zážitek
- jde o hru, rozšířenou realitu, úpravy fotek, videí apod.
Jaká technologie je ta pravá?
Neexistuje obecně platná odpověď na to, jaká technologie nebo framework je nejlepší. A pokud někdo tvrdí opak, pravděpodobně vám lže. Každý projekt je specifický a vyžaduje něco jiného.
S jakými technologiemi se můžete nejčastěji setkat?
Java/Kotlin
Jedná se o programovací jazyky určené pro nativní vývoj pro Android. Java je obecně známá pro svoji robustnost a širokou míru použití. Kotlin je mladý jazyk, běžící v Java Virtual Machine, nicméně je oproti Javě lehčí a lze se ho rychle naučit.
Objective-C/Swift
Jedná se o programovací jazyky pro nativní vývoj pro iOS. Swift je přímo produktem Apple, byl vyvinut, aby programátorům ulehčil práci, kvůli menší možnosti chyb.
Flutter
Jedná se o SDK, které umožňuje multiplatformní vývoj. Výsledná aplikace lze bez změn zkompilovat do nativního kódu pro Android i iOS. Jedná se o mladou technologii, kterou vyvíjí přímo Google, používá programovací jazyk Dart 2.
React native
Jedná se o hybridní framework od Facebooku. Lze v něm psát aplikace pro Android i iOS. Vlastní logika aplikace se programuje pomocí JavaScriptu/TypeScriptu. Zobrazení aplikace vychází z nativních komponent.
Apache Cordova
Jedná se o hybridní framework vyvíjený softwarovou nadací Apache. Pro zobrazení používá kompletně webové technologie. Aplikace následně běží díky integraci WebView v jádru frameworku, který aplikaci pouští jako rychlou webovou aplikaci.
metodika vývoj aplikací
Metodika vývoje
Ve zkratce jde o přístup, nebo postup vývoje. Nyní jsou hodně v módě agilní metodiky, ale měli byste si ujasnit, jaký přístup vyhovuje vám a podle něj zvolit dodavatele. U většiny projektů bychom agilní řízení využili, protože přináší:
- rychlé reakce na změny,
- rychlé dodání,
- dobrý přehled nad tím, jak se postupuje,
- menší závazek pro vás jako zadavatele vývoje.
Jsou však projekty, kdy být agilní moc nejde. Bude to zejména tehdy, pokud platí, že:
- máte přesnou specifikaci a vyjasněný každý detail,
- aplikace pro vás dává smysl pouze jako celek,
- nemáte čas věnovat se projektu v rámci vývoje,
- neplánujete žádné změny zadání.
Výše zmíněný případ však nastane málokdy. Většinou bude platit, že jako start-up nebo nový produkt budete chtít být co nejvíce lean. A nic jiného nemůžeme doporučit. Co to znamená?
Udělejte tak málo, jak jen můžete. Vyzkoušejte produkt, sesbírejte zpětnou vazbu. Analyzujte data a pustťe se do další práce.
pojmy vývoj moblních aplikací
Pokud se rozhodnete pro agilní vývoj aplikace, budou pro vás zásadní tyto pojmy:
MVP - minimální verze mobilní aplikace kterou můžete vyzkoušet na uživatelích nebo vydat do obchodů
Release - verze aplikace. Abyste měli MVP, budete potřebovat několik (pravděpodobně hodně) releasů. Nepůjde vždycky o hotovou aplikaci, ale o malý díl do skládačky. Vždy by však měl být funkční a zkontrolovatelný.
Roadmapa - plán práce, vydání jednotlivých releasů
Backlog - seznam funkcí aplikace, které chcete vytvořit. Některé z nich mohou být jasně definované, jiné ve fázi nápadu a dojít specifikace později
Jak vypadá backlog?
Připravili jsme pro vás šablonu zdarma - stáhněte si ji
Na co si dát pozor
Dokumentace
Velmi opomíjená dokumentace je pro vás, jako klienta, velmi podstatná. Proč? Protože dokumentace usnadní přechod na jiného vývojáře v rámci týmu, umožní vám přechod k jiné agentuře. Pokud váš projekt nebude dobře dokumentovaný, stane se přechod k jinému dodavateli téměř nemožný, nebo velice nákladný.
Pozor na častou chybu - dokumentace se nepíše na konci projektu! Dokumentovat je potřeba každou funkci průběžně.

Komunikace
Kamenem úrazů většiny projektů je vzájemné nepochopení se. Nepochopení procesů a vývoje ze strany klienta a nepochopení podnikání ze strany vývojáře. Držte se proto těchto pravidel:
- nikdy nepředpokládejte, že je něco samozřejmé
- pokud má něco být součástí aplikace, řekněte to
Reakce na problémy
Pokud projekt nepostupuje tak, jak má, je potřeba ihned dělat změny. Zpoždění releasů vždy svědčí o systémovém problému. Pokud se dostanete do zpoždění v řádu měsíců, něco je zásadně špatně. Jednejte ihned a rozhodně. Nedovolte, aby problémy s vývojem sebraly vašemu projektu vítr z plachet.
Dodržování termínů
Platí z obou stran. Vývoj je nákladná a komplexní činnost a jakékoliv zpoždění může nabourat připravený plán. Dbejte na dodržování ze strany vašich vývojářů, ale buďte stejně přísní na sebe.
Co říkají experti
z vývojářských firem?
Filip Háša

CEO, Pixelfield
Jaká Technologie pro vývoj mobilních aplikací je pro Vás ta pravá?
Nejlepší je zvolit technologii, která na vašem projektu udělá co nejlepší výsledek za co nejmenší náklady. Obecně bych doporučil nativní vývoj, nebo Flutter.
Jaká jsou nejčastejší chyby při vývoji mobilní aplikace?
Polovičatá příprava nebo provedení, nedostatek smyslu pro detail a chuti do tvrdé práce. Práce s odhady místo s daty a zpětnou vazbou uživatelů.
Miroslav Novosvětský

CEO, MobileSoft s.r.o.
Jaká Technologie pro vývoj mobilních aplikací je pro Vás ta pravá?
Z našeho pohledu dává stále největší smysl vyvíjet nativní mobilní aplikace. V čase jsme u Androidu přešli od Javy ke Kotlinu, v iOS od Objective-C ke Swiftu. Co se týče hybridního vývoje, tak po několika letech pokusů s různými nástroji postupně začínáme nasazovat Flutter, který nám připadá smysluplný.
Jaká jsou nejčastejší chyby při vývoji mobilní aplikace?
- Prolínání role programátora a designera. V současné době je nutné mít člověka, který se věnuje pouze designu aplikací a zná guidelines pro obě platformy.
- Špatný odhad ceny a pracnosti projektu.
- Špatný výběr týmu vývojářů.
- Podcenění marketingu. Nedává smysl investovat do vývoje mobilní aplikace, když chybí její budoucí propagace.
Vratislav Zima

CEO, Synetech
Jaká Technologie pro vývoj mobilních aplikací je pro Vás ta pravá?
Ačkoliv jsme si v SYNETECHu prošli testováním a prací s několika různými hybridními technologiemi, stále se nám zdá jako nejlepší řešení pro klienta dodávat nativní aplikace. Jsou ucelené a je jednoduché je dále rozvíjet. To ovšem neznamená, že by byly “hybridy” naprosto špatné. Jedná-li se o menší aplikace nebo prototypy, své využití najdou. Nám ovšem z dlouhodobého hlediska žádnou spásu ani úsporu financí pro klienta nepřinesly.
Jaká jsou nejčastejší chyby při vývoji mobilní aplikace?
Zásadní je také zamyšlení se nad celým smyslem aplikace a nad tím, jak, kde a k čemu ji budou lidé používat. Pokud nepomáhá aplikace řešit nějaký problém uživatele, může se lehce stát, že jako většina aplikací skončí někde v zapomnění na Google Play nebo App Storu a nikdo ji nebude používat.
Jako častou chybu vnímám i to, že mnoho lidí bere vývoj mobilních aplikací jako kódování webové stránky. Životní cyklus aplikace je mnohem složitější a je potřeba brát v úvahu velké množství stavů a možností, do kterých se aplikace může dostat.
Jak vybrat agenturu
pro vývoj mobilní aplikace

Pokud se rozhodnete vyvíjet s pomocí agenturního partnera, zvažujte především tyto parametry:
1. Tým a zkušenosti
Důležitý je stabilní a sehraný tým. Doba, kterou si tým “sedá”, je minimálně v měsících. A rozhodněte nechcete, aby to ovlivnilo váš projekt. Důležité také je, aby váš projekt nebyl dále “outsourcovaný” třetímu subjektu.
2. Technologie
Vyberte agenturu, která může zvolit technologie podle vašeho projektu, jeho rozsahu a cílů a doporučit vám to nejvhodnější. Zvolte agenturu, která má zkušenosti s technologiemi, které jsou pro váš projekt nejvhodnější.
3. Reference
Samozřejmě jsou důležité reference. Podívejte se na obdobné projekty, hodnocení v obchodech a s aplikacemi a ptejte se na konkrétní výsledky. Ne jen na to, jaká aplikace vznikla, ale co přinesla podnikání klienta.
4. Management
Programátoři a designéři jsou stejně důležití jako lidé, kteří projekt řídí a koordinují. Vyberte proto partnera, který má jasnou metodiku projektového řízení a je schopen vám ji prezentovat a vysvětlit.
5. Kontrola kvality
Kontrola kvality musí probíhat při každém kroku vývoje mobilní aplikace. A nejde jen o manuální testování, ale vše od unit testů po testování prototypů, code reviews a automatizované testy.
6. Partnerský přístup
Zvažte, jestli vám stačí pouze dodavatel, který udělá přesně to, co mu zadáte - a nic víc. Nebo jestli je pro vás vhodnější partner, který vás provede celým procesem a bude s vámi pro projekt "dýchat".
Kolik stojí vývoj aplikace?
Klienti často žádají designéry a vývojáře mobilních aplikací o velmi přesné odhady finální ceny jen na základě stručného popisu. Při výpočtu potřebných nákladů přitom záleží na mnoha různých faktorech a cenu navíc obvykle není možné určit zcela přesně ještě před fází designu a prototypování.
8 hlavních faktorů,
které ovlivňují cenu aplikace
1. Dostupnost
Na jakých zařízeních a uživatelských systémech má být aplikace dostupná? V první řadě je třeba se rozhodnout, zda chcete vytvořit aplikaci pro iOS, Android nebo obojí. Technologie Flutter umožňuje ušetřit část nákladů při vývoji aplikace jak pro Android, tak pro iOS.
Roli v ceně aplikace hraje i volba verzí jednotlivých systémů. Jelikož ale většina uživatelů updatuje svůj operační systém na nejnovější verzi během několika málo týdnu od jejího vydání, důležité je soustředit se zvláště u iOS na nejnovější verzi.
2. Komplexnost funkcí
Zásadním ukazatelem ceny je nepochybně rozsah a složitost funkcí aplikace. Základní aplikace se často rozšiřují například o některé z těchto funkcí:
- back-end infrastruktura
- zprávy nebo chat
- push notifikace
- trackování aktivity
- doplňkové nákupy v aplikaci skrz platební bránu
- funkce využívající hardware telefonu
- personalizace aplikace na základě machine learning
- správa aplikace a dat skrz webové rozhraní
- pokročilá práce s posbíranými daty
- integrace sociálních sítí
- využití kamery nebo mikrofonu
Ideálním přístupem při vývoji zcela nové mobilní aplikace je vytvoření základní verze s nejdůležitějšími funkcemi, ke které se potom mohou v dalších fázích projektu postupně přidávat rozšiřující funkce. Ty totiž mohou vývoj aplikace výrazně prodloužit a zdražit.
3. Design
Designem se v případě vývoje mobilních aplikací nerozumí jen vzhled uživatelského rozhraní (UI), ale hlavně design celého produktu z hlediska funkčnosti a navigace, tzv. user experience (UX).
V ideálním případě by měl proces vývoje začít sérií Design Sprintů, týdenních intenzivních bloků zaměřených právě na UX design, na jejímž konci vyvstane ideální, uživateli otestovaný prototyp aplikace. Nákladnost této fáze závisí na rozsahu aplikace a úroveň důkladnosti, kterou chcete přípravě UX věnovat.
Vizuální zpracování produktu pak může vycházet jen ze základního systémového designu, nebo může zahrnovat unikátní design na míru či dokonce náročné prvky jako jsou animace nebo speciální vykreslování dat v reálném čase.
4. Manipulace s daty
Bude vaše aplikace umožňovat nahrávání videí, zvuku nebo fotek? Do celkové kalkulace předem zahrnout také měsíční či roční náklady za cloudové úložiště dat, které se v případě skutečně velkého objemu dat může celkem prodražit.
Rychlost ukládání a stahování dat může být v případě některých aplikací klíčová. Pokud je to váš případ, nesnažte se na úložišti ušetřit.
Dalším faktorem v této kategorii je bezpečnost. Pakliže bude vaše aplikace nakládat s citlivými údaji a ukládat například osobní platební historii nebo tajné obchodní informace, měli byste rozhodně investovat do takového cloudového řešení, které vám garantuje bezpečnou úschovu.
5. Správa
Další rozšíření projektu nastane, pokud potřebujeme do mobilní aplikace integrovat systém na správu obsahu (Content Management System, CMS) nebo uživatelské databáze (Customer Relationship Management (CRM). Pokud jste dosud žádný takový systém nevyužívali nebo projektu existující licencovaná řešení z nějakého důvodu nevyhovují, je možné vytvořit CMS či CRM řešení na míru.
6. Tým
Počet členů vývojářského týmu se obvykle odvíjí od požadovaných funkcí a zvoleného designu. Základní tým čítá projektového manažera, UX designera, minimálně dva vývojáře a testera, případně ještě backend vývojáře. V rozšířeném týmu najdete víc vývojářů, přičemž někteří z nich se často mohou specializovat na iOS nebo Android.
Cena aplikace se také zásadně odvíjí od lokace a cenové politiky vaší vývojářské firmy. Podle nedávných srovnání mohou například hodinové mzdy vývojářů ve Spojených státech dosahovat až pětinásobku hodinovky od Česka dále na Východ.
7. Testování
Položkou, na které by neměl žádný vývoj mobilní aplikace šetřit, je testování výsledného produktu. Pečlivé testování aplikace vám ušetří další výdaje a projekt celkově urychlí, proto mu věnujte dostatečný prostor.
Pokud se chystáte na vytváření velmi komplexní aplikace s mnoha náročnými funkcemi, zahrňte do svých plánů výdaje na testování v rámci jednotlivých fází.
8. Podpora a další vývoj
V neposlední řadě je nutné myslet už na začátku na dlouhodobé výdaje na údržbu a úpravy aplikace, správu dat a cloudu, vytváření postupných updatů a poskytování podpory uživatelům. Při kalkulaci projektu nezapomeňte také na propagační náklady.
Náklady na vývoj mobilních aplikací skutečně nelze odhadnout jen na základě jednovětného popisu. Abychom si ale přiblížili nějaká konkrétní čísla, podívejme se na tři základní příklady spolu s hodinovou dotací, která vám načrtne obrázek o celkové finanční náročnosti.
Odhady náročnosti aplikace
Základní aplikace
Jednoduchý systémový design, žádná integrace služeb třetích stran, žádné pokročilé funkce nebo backend pro zpracování dat a správu obsahu aplikace. Taková základní appka si vyžádá zhruba 100-130 hodin práce.
Středně komplexní aplikace
Kromě designu na míru nabízí i pokročilé funkce - například chat, integraci sociálních sítí nebo platby přes platební bránu. S daty z ní je možné dále efektivně pracovat pomocí backend infrastruktury. Taková aplikace si pravděpodobně vyžádá nějakých 500-850 hodin.
Náročná aplikace
Taková aplikace obsahuje i animace, umí zpracovat multimediální obsah a upravovat prostředí na základě machine learningu a umožňuje podrobnou správu skrze pokročilý backend. Počítejte s rozsahem 900 hodin a více.
Postup vývoje
mobilní aplikace

Máte jasno že chcete vyvíjet a víte už i s kým. Jak bude ve zkratce vypadat ideální případ vývoje aplikace v praxi?
Je několik způsobů, jak se do vývoje pustit. Tady máte přehled těch nejčastějších z nich:
1. Potvrzení konceptu
Prvním krokem vývoje aplikace nemusí být vždy vývoj aplikace. Nejste se jistí, jestli bude o produkt vůbec zájem? Vymyslete jednoduchý způsob jak potvrdit, že bude mít aplikace dostatečná publikum. Můžete tak ušetřit nemalé prostředky.
Jak na to?
Zjistěte, jaká je odezva na nabízenou aplikaci a jestli vaše cílová skupina vnímá problém, který řešíte, jako zásadní. Může jít například o jednoduchou landing page, dokumenty zdarma ke stažení, nebo mailovou kampaň.
Příklad
Pro klienta jsme potvrzovali koncept aplikace, která sloužila pro zájemce o půjčky. Vytvořili jsme web, který propagoval vznikající aplikaci a spustili PPC kampaň. Uživatele jsme požádali o zanechání e-mailu s tím, že dostanou informaci, jakmile bude aplikace v obchodech. Z objemu získaných e-mailů jsme vyhodnotili zájem o aplikaci.
2. Definice MVP
Máte nápady, ale aplikace má teprve hrubé obrysy? Nejste si jistí, kde je hlavní přidaná hodnota a jak má vypadat první verze aplikace? Ujasněte si nejprve, jak bude váš MVP vypadat.
Jak na to?
Ideální metodou, jak dojít rychle definice, je tzv. design sprint. Jde o týden (nebo více týdnu po sobě), kdy vedete workshopy se všemi, kdo mají k projektu co říci, prototypujete a zároveň testujete zpětnou vazbu.
3. Ověřený prototyp
Máte jasno, jak má vaše aplikace vypadat, ale chcete vědět, co si myslí uživatelé? Vytvořte interaktivní prototyp, který bude vypadat přesně jako finální produkt. Uspořádejte testování s potenciálními uživateli a získejte zpětnou vazbu.
4. Vývoj MVP
Pokud máte jasno, co se má vytvořit a jste si jistí hodnotou aplikace a návratností vaší investice, je čas pustit se do vývoje. Co vás čeká?
- sledování roadmapy a plánování releasů
- účast na reviews, kde tým prezentuje práci, kterou vytvořil během sprintu
- schvalování změn a úprav, ke kterým se během práce dojde
- přebírání práce, koordinace s marketingem a dalšími aktivitami
5. Iterativní rozvoj
Již jsme zmiňovali, že je třeba být co nejvíc “lean” a postupovat po to nejmenších částech. Ve většině případů to znamená, že vypuštěním aplikace do světa nebude práce končit. Naopak, je potřeba:
- vyhodnocovat výkon aplikace a chování uživatelů
- udržovat roadmapu a backlog
- plánovat další releasy
- koordinovat práce na aplikaci s vašimi dalšími aktivitami
Propagace
mobilní aplikace

Úspěšné testování a finální dokončení vývoje aplikace jsou rozhodně důvodem k oslavě, teď je však třeba aplikaci pořádně podpořit na její cestě do světa. Propagace vaší mobilní aplikace se dá rozdělit do dvou hlavních fází - před spuštěním a po spuštění. Níže naleznete přehled základních marketingových strategií, které pomohou dostat vaši aplikaci ke koncovým uživatelům.

Před spuštěním:
1. Působivá a funkční landing page
Zaměřte se na to, aby vaše landing page zajímavým způsobem předávala všechny zásadní informace a v návštěvnících svým originálním zpracováním vytvořila zájem o aplikaci. Nabídněte lidem možnost odebírat newsletter, aby jim neuniklo datum oficiální spuštění.
2. Influencer marketing
Pracujte s relevantními komunitami nebo jednotlivci s velkým dosahem na sociálních sítích či vysokou čteností blogu. Nabídněte jim exkluzivní přístup do aplikace ještě před spuštěním a motivujte je pomocí odměn k napsání pozitivní recenze.
3. Spolupráce s médii
Načrtněte kolem aplikace silný příběh, nebo si alespoň ujasněte, jakým způsobem aplikace zásadně změní trh či usnadní život uživatelům. S tím potom oslovte média formou tiskové zprávy nebo nabídky rozhovoru. Pokud se nesetkáte s pozitivní odezvou, zvažte placené články v médiích, které mohou přivést zajímavý traffic na vaši landing page a rozšířit povědomí o nové aplikaci.
4. Vlastní obsah a SEO
Začněte budovat unikátní obsah, který bude užitečný pro vaši cílovou skupinu a vždy jasně navázaný na misi vaší aplikace. V první fázi se snažte skrze články nebo videa komunikovat hlavně důvod vzniku aplikace. Vytvořte zájem a získejte si pozornost. Po spuštění pak nabízejte tematicky doplňující obsah.
5. Viditelnost v obchodech s aplikacemi
Zajistěte, aby byla vaše aplikace dostupná a atraktivní v App Store a Google Play. Aplikujte SEO při psaní popisu aplikace. Nabídněte uživatelům lákavé a informativní screenshoty.
6. Guerilla kampaň
Strhněte na sebe pozornost chytrou aktivací veřejnosti v ulicích. Nezapomeňte, že jakákoliv aktivita musí vždy ladit s aplikací, jejími hlavními výhodami a značkou.
Co radí experti
na propagaci aplikací?
Pavel Ungr

Nezávislý konzultant marketingu a SEO
Často se zapomíná, že s vývojem mobilních aplikací je neoddělitelně spojena i schopnost ji dostat k lidem. K tomu slouží marketing a SEO pro mobilní aplikace (ASO) je přirozeným a logickým krokem, na který se často zapomíná.
SEO by mělo být na projektu přitomno od prvopočátků a mělo by spolurozhodovat a pomáhat při všech krocích jako je název, design, texty atp. Krom analýhzy klíčových slov je i kriticky důležitá je obsahová optimalizace v App a Google Play Storu a pak správný deep-linking a app indexing. Nezapomínejte na nalezitelnost vaší aplikace.
Filip Podstavec

SEO Expert a tvůrce Marketing Miner
ASO (App store optimization) je jedna z mála disciplín, ve které se placená propagace a organické výsledky vyhledávání nedoplňují pouze datově, ale inzerce může mít přímý vliv na řazení vyhledávání. Počet stažení aplikace v kombinaci s jejím hodnocením je totiž jedním z velmi důležitých faktorů při řazení výsledků vyhledávání uživateli. Máte aplikaci, která figuruje v konkurenčním prostředí? Pak vám pravděpodobně nebude stačit vyplnit titulek, popis, klíčová slova, používat kvalitní obrázky a vybrat správnou kategorii k tomu, abyste byli vidět na tak konkurenční dotazy.
Co ale může na začátku pomoct vaši aplikaci zviditelnit, je placená propagace pomocí které získáte první uživatele (kromě těch, které jste si přivedli z vlastního webu) a stanete se tak díky počtu stažení, a ideálně i pozitivnímu hodnocení, konkurenceschopnou aplikací i na konkurenčnější dotazy. Díky tomu pak aplikace začne do budoucna nabírat nové uživatele neplaceně/organicky.
Hana Feriancová

SEO & Online Marketing Specialist
Ak by som mala zdôrazniť jedno slovo súvisiace s optimalizáciou mobilných aplikácií pre App Store alebo Google Play bolo by to slovo "aktuálnosť".
Na jednej strane ide o aktuálnosť samotnej aplikácie. Algoritmus na oboch platformách berie do úvahy ako často sa aplikácia aktualizuje a kedy bola zverejnená najnovšia verzia. Ak chcete dobiť trh s aplikáciami, treba sa o tú vašu neustále starať a vylepšovať ju.
Druhým dôvodom prečo je aktuálnosť dôležitá sú samotné platformy. S novými verziami operačných systémov (či už ide o iOS alebo Android) prichádzajú nové možnosti na optimalizáciu. Môžu to byť nové tipy titulkov, popisov či iný obsah, ktorý na App Store alebo Google Play môžete dať. Je dôležité tieto novinky sledovať a využiť všetko, čo vám dané platformy ponúkajú, pretože práve to vám môže pomôcť predbehnúť vašu konkurenciu.
digitální agentura dark side logo
Ing. Martin Kukačka, Head of Media

“V Dark Side dlouhodobě spolupracujeme i s klienty, u nichž je mobilní aplikace hlavním byznysem, nebo pro ně minimálně představuje důležitý kanál.

Obecně řešíme různé požadavky, které ale v konečném důsledku spojuje stejný cíl a to akvizice nových, ale především dlouhodobých a aktivních uživatelů. Z našich zkušeností se v rámci launche aplikací vyplatí vždy dělat výkonnostní akviziční kampaně, které s použitím správného cílení a relevantního sdělení nasbírají nějaký startovní počet relativně kvalitních uživatelů.

Důležité je ale v tomto případě mít aplikaci již odladěnou, protože kampaně směřované jak na App Store tak Google Play pak budou fungovat jen v případě pozitivního a kvalitního hodnocení (klientům doporučujeme ještě před startem kampaně získat několik kvalitních hodnocení). Toto jsme řešili například u jednoho z našich klientů z oboru kinematografie, kdy rostoucí hodnocení mělo přímý vliv na klesající cenu za stažení aplikace (pokles CPA až od 40 %, výrazně senzitivnější na hodnocení jsou uživatelé Apple, obecně jsou akvizice uživatelů Androidu levnější).

Ve chvíli, kdy už je aplikace v internetových obchodech zavedená, je často nutné udržovat a zvyšovat povědomí o její existenci a komunikovat uživatelské zkušenosti. Pro český startup, který provozuje plánovač cest pro motořkáře jsme dokonce mimo jiné spravovali sociální sítě včetně community managementu.

Trochu jinak pak mohou vypadat kampaně pro placené služby. Příkladem může být komunikační kampaň pro klienta, jehož aplikace v oblasti stavebnictví zefektivňuje interní komunikaci. Zde jsme využili možnosti tradičního media mixu výkonnostních kampaní (vyhledávání a segmentovaný remarketing v obsahové síti), cílem je proklik na Landing Page, které umožňuje po registraci stažení demoverze aplikace.”
Propagace po spuštění aplikace
1. Reklama na sociálních sítích
Brouzdání po sociálních sítích se z 80% odehrává na mobilních telefonech. Sociální sítě proto představují to vůbec nejlepší umístění pro vaši reklamu.
Investujte do kvalitního propagačního videa, připravte atraktivní vizuály a dobře si rozmyslete, na koho má vaše reklama v této fázi cílit. Nezapomeňte také na výrazné tlačítko vedoucí přímo do App Store nebo Google Play.
2. Odměny za pozvání přátel
Ze všech marketingových kanálů důvěřují lidé osobnímu doporučení od přátel nebo známých (tzv. Word of Mouth) vůbec nejvíce.
Využijte toho. Nabídněte vašim aktivním uživatelům zajímavé odměny za každého dalšího člověka, kterého k aplikaci přivedou.
3. Community management v obchodech
Udržujte živou a pozitivní konverzaci s uživateli vaší aplikace. V App Store a Google Play odpovídejte na otázky a reagujte na recenze.
K negativním komentářům se vyjádřete s vděčností a zapracujte zpětnou vazbu do další verze aplikace.
4. Soutěže a ceny o nejlepší aplikace
Přihlašte svou novou aplikaci do relevantních kategorií v rámci soutěží o nejlepší mobilní aplikaci.
Malé soutěže vám v případě úspěchu dají do ruky alespoň další pozitivní referenci na váš web, větší soutěže vám potom mohou přinést zajímavou publicitu a pozornost jak médií, tak samotných uživatelů.
5. Bannery a Call-to-Action tlačítka na partnerských webech
Navažte spolupráci s dalšími weby, abyste zvýšili příliv uživatelů na stránku vaší aplikace v App Store a Google Play.
Nezapomeňte, že většina prohlížení webů se dnes odehrává přes mobilní telefony. výraznou výzvu ke stažení (tzv. Call-to-Action) v podobě tlačítka vedoucího přímo do obchodu s aplikacemi. Každý, kdo uvidí banner, se pak může během dvou ťuknutí stát uživatelem vaší aplikace.
6. Email marketing
Pokud má vaše společnost již existující mailing list, obešlete všechny současné a bývalé zákazníky s poutavým emailem o spuštění aplikace.
Pracujte s vaší uživatelskou základnou a pravidelně ji oslovujte přes email ohledně novinek v aplikaci nebo doplňkových službách. Provažte svůj email marketing s vaším obsahem.
wmc grey logo
Tomáš Sýkora, Digital Strategic Planner

,,Každým rokem soupeří o uživatelovu pozornost, čas a místo v telefonu více hráčů na trhu. Díky tomu je čím dál těžší udržet si co nejnižší cenu za instalaci aplikace a aktivní uživatele. Následující kroky vám pomohou k lepším výsledkům:

1) Tvořte různé sady kreativ podle cíle - Story, Game/App highlights, Reminders, User progress atd.

2) Kreativy, které fungují nejvíce rozšiřte o další se stejným formátem

3) Optimalizujte kampaně za krátkou periodu (velmi krátkou)

4) V mixu kanálů si dejte pozor, zda reklamy odpovídají povaze kanálu

5) Počítejte s In-App analytikou a vytvářejte okruhy uživatelů podle definovaných milníků v aplikaci “
Monetizece
mobilní aplikace

Vaše aplikace nemusí být nutně zpoplatněná, aby vám vynesla zisk. Existuje celá řada monetizačních strategií, které vám pomohou získat zpět investice potřebné pro vývoj mobilních aplikací a vytvořit zajímavý výnos.
1. Reklamy v aplikaci
Nejrozšířenější monetizační strategií po zpoplatnění aplikace jsou reklamy. Prostor ve vaší aplikaci můžete inzerentům nabídnout na bázi Cost Per Click (CPC), Cost Per Action (CPA), nebo Cost Per Thousand Impressions (CPM), která se obvykle pojí s méně agresivní reklamou ve srovnání s CPC a CPA.
Reklamní prostor v mobilní aplikaci dnes nemusíte inzerentům sami aktivně prodávat. Stačí se spojit s jednou z velkých reklamních sítí, mezi něž patří například InMobi, AdMob nebo Conversant.
2. Verze bez reklam
Ruku v ruce s otevřením aplikace pro inzerenty se pojí i nabídka zpoplatněné verze bez reklam. Uživatelé se mohou reklam trvale zbavit díky jednorázové platbě.
3. Freemium
Podobnou strategii představuje freemium model. Aplikace je sice volně dostupná, v základní verzi ale nabízí jen omezené množství funkcí. Ty mají v ideálním případě uživatele zaujmout natolik, že ho přilákají ke koupi plné (premium) verze aplikace se všemi pokročilými funkcemi.
4. Platby v aplikaci
Zpoplatněné úkony nebo různé speciální předměty tvoří skoro polovinu obratu celého trhu s mobilními aplikacemi.
Jako majitel aplikace v ní můžete vytvořit jednoduchou nákupní platformu, která umožní uživateli přidat doplňkové funkce nebo různé herní vychytávky do košíku a následně za ně jednorázově zaplatit.
5. Doplňující produkty a služby
Vaše aplikace nemusí sama o sobě generovat žádný zisk. Mnoho firem využívá aplikaci například jen jako marketingový nástroj pro podporu své služby nebo dalších produktů. Nezapomeňte ale v tomto případě user journey aplikace šikovně nasměrovat na samotnou konverzi a prodej.
6. Sponzorství
Alternativou k reklamám, prodeji v rámci aplikace nebo freemium modelu může být sponzorství. Poohlédněte se po silném partnerovi, jehož oblast podnikání úzce souvisí s misí vaší aplikace, a nabídněte mu místo hlavního sponzora.
7. Crowdfunding
Stejně jako počítačové hry, tenisky nebo hodinky, i mobilní aplikace všeho druhu zkouší své štěstí na crowdfundingových serverech jako Kickstarter. Pokud si chcete zachovat odstup od reklam a neradi byste aplikaci zpoplatnili, financování od uživatelů samotných by mohla být ta správná cesta.
8. Licencování dat
Komunitní aplikace jako Waze nebo Foursquare sbírají velké množství dat, která dále nabízejí k využití svým komerčním partnerům. Díky licencování dat jsou pak nezávislé například na příjmu z reklam.
Co dál?
Otázky a odpovědi

To je všechno, co pro vás zatím máme. Věříme, že vám tento průvodce pomůže, pokud se pustíte do vývoje aplikací a nemáte s ním zkušenosti. Chybí vám zde něco? Máte dotazy? Chceme průvodce stále aktualizovat, napište nám proto do komentářů, rádi odpovíme!