Pojďme začít jedním číslem, které by pro vás mohlo být při vývoji mobilní aplikace lehce alarmující (nebo motivující?). Podle výzkumu od společnosti Google je celá čtvrtina mobilních aplikací využita pouze jednou a poté je ze zařízení odinstalována.
Již by vám mělo být jasné, že klíčem k úspěšné aplikaci není ani co nejrychlejší vývoj mobilní aplikace, ani to, kolik bude mít funkcí. Hlavní je abyste v aplikaci zaujali uživatele.
Po dokončení vývoje mobilní aplikace se musíte zaměřit na získání co nejvíce aktivních uživatelů, kteří budou danou aplikaci využívat kontinuálně, aby bylo možné zvýšit počet možností monetizace a vytáhnout tak appku výš, nad její konkurenty.
Jak tedy zajistit to, že váš uživatel appku nepoužije pouze jednou? Pojďme se podívat na pár našich tipů.
Jaký by vůbec byl základní smysl mobilní aplikace, kdyby nepřinášela svým uživatelům žádnou hodnotu? Všichni v dnešní době jsme obklopeni velkým množstvím informací, které zahlcují naši paměť. Není výjimkou, že uživatel prostě zapomene na to, že si aplikaci stáhnul.
K vytvoření základny loajálních uživatelů budete potřebovat aplikaci, která je pro ně vysoce přínosná. Zkuste sami sobě položit následující otázky: proč by měl uživatel aplikaci používat opakovaně, proč by si měl někdo vybrat tuhle aplikaci a ne tu, kterou má váš konkurent, je ve vaší aplikace skrytá dostatečná hodnota, aby se uživatel vrátil znovu?
Pokud máte na tyto otázky jasnou odpověď, jdete správným směrem. Lidé nepoužívají mobilní aplikace jen kvůli tomu, že vypadají dobře, musí jim nějak usnadňovat život nebo přinášet užitečné informace.
Kdo říkal, že se musíte při komunikaci s uživateli zaměřovat jen na jeden komunikační kanál? Pokud správně využijete různých kanálů, může vaše snaha vyústit v kýžený výsledek. Podívejme se na možnosti, které se nabízí.
S e-maily se dá skvěle vyhrát. Můžete posílat týdenní nebo měsíční newsletter, zasílat uživatelům informace o přidání nových funkcí, o slevách, novinkách nebo jen posílat automatické zprávy na základě toho, že se uživatel např. přihlásí nebo v aplikaci provede nějakou jinou akci. Nedá se říct, která forma e-mailů je pro jakou aplikaci nejvhodnější, ale není nic jednoduššího, než si to prostě zkusit.
Push notifikace jsou ověřenou metodou, jak zvýšit zaujetí uživatelů a přivést je zpátky. Skrze push notifikace je totiž možné uživatele jednoduše vyzvat k nějaké akci. Pokud si budete chtít s push notifikacemi opravdu vyhrát, nabízí se možnost je personalizovat na základě dat o chování a preferencích uživatele.
Nic se ale nesmí přehnat, musíte najít správnou míru mezi efektivními notifikacemi a otravným vyskakováním irelevantních hlášení, aby se uživatel nenaštval a aplikaci na základě toho neodinstaloval. U push notifikací se jedná o velmi tenkou hranici, kdy její překročení může mít fatální následky.
Při designu aplikace vždy myslete na ty, co jsou méně technicky zdatní. Udělejte svou aplikaci pro nové uživatele co nejjednodušší. Pamatujte, že o vaši aplikaci nic neví, tudíž nejspíš nebudou ochotni strávit 5 minut pokusem zjistit, jak vaše aplikace funguje a kam mají příště kliknout.
Příliš mnoho kroků k přihlášení, příliš mnoho informačních políček, matoucí funkce, hutný text na obrazovce…to vše vede k tomu, že uživatel vaši appku naštvaně vypne.
Jednoduché a rychlé přihlášení do aplikace bylo taktéž tématem několika studií, z nichž všechny vedly k tomu samému závěru – v jednoduchosti je krása.
Je zcela přirozené, že lidská povaha je soutěživá. Využijte toho i ve svojí aplikaci a udělejte z jejího používání hru. Pokud lidé vidí srovnání svého skóre s ostatními, ve většině případů se budou snažit dostat na co nejlepší místo a aplikaci budou používat o to častěji.
Potřebujete v aplikaci podpořit třeba sdílení příspěvků? Vybídněte k tomu své uživatele a nabídněte jim něco za to. Ani nemusíte mít nějaké vysoce hodnotné odměny, úplně postačí nějaká sleva, kupón.
Pokud to se svou aplikací myslíte opravdu vážně, budete muset vytvořit něco, co předčí uživatelovo očekávání. Popřemýšlejte o všech těch aplikacích, které denně používáte a pokuste se pochopit čím jsou tak speciální.
Lidé tíhnout k větší interakci s aplikacemi, které řeší nějaký jejich problém. Jinými slovy musíte své uživatele jednoduše potěšit.
Opravdové pochopení potřeb zákazníka a toho, jak jim může aplikace pomoci je jedinou možnou cestou, jak se svojí aplikací můžete uspět. Ostatně vždyť to je alfou a omegou celého marketingu, ať už se snažíte propagovat cokoliv, nepovede se vám to jinak, než když najdete nějakou lidskou potřebu, kterou svým produktem/službou uspokojíte.