cz
cz
Zpět

Vývoj mobilních aplikací – první kroky

Mobil - 25th Září 2019
Napsal/a Tým Pixelfield

Chystáte se pustit se do vývoje mobilních aplikací, ale nemáte tušení, co vás čeká? Pojďme si projet harmonogram začátku typického projektu a připravit se na to, co musíte jako klient udělat pro úspěšně “vykopnutý” projekt.

Úvodní meeting

Nejde vlastně o začátek projektu, ale o úvodní schůzku. Možná už máte o výběru dodavatele jasno, možná ještě ne. Na první schůzku ale tak jako tak doražte připraveni. Na co se budeme pravděpodobně my, nebo i jiní vývojáři, ptát?

  • Informace o vašem podnikání a projektu (kdo jste, kam směřujete)
  • Čeho chcete mobilní aplikací dosáhnout
  • Kdo je vaše cílová skupina
  • Jakou máte představu o spolupráci (co děláte interně, co čekáte od partnera)
  • Jaký máte rozpočet
  • Jakou máte představu o harmonogramu, jestli máte na vývoj aplikace navázané další věci (například reklamu)
  • Jak si myslíte, že by aplikace měla vypadat
  • Jak moc jste si jisti tím, co víte (máte koncept již ověřen, nebo s tím chcete také pomoct)
  • Jak plánujete být agilní (chcete např. rychle na trh s minimální verzí, nebo máte jasnou představu a funkcionalitu aplikace už nechcete diskutovat?

A samozřejmě cokoliv dalšího je pro vás podstatné a váš nový partner by to měl vědět – například plány do budoucna, personální složení, na co kladete největší důraz, způsoby komunikace a cokoliv dalšího, co vás napadne.

Kick-off meeting

Máte vybraného partnera pro vývoj mobilní aplikace a jdete se pustit do práce. Co vás čeká na meetingu, kde se projekt “vykopne”? Tato schůzka je většinou krátká, ale přesto je důležitá. Připravte se proto za vaši stranu odprezentovat především:

  • představení vašeho týmu a úlohy jednotlivých členů
  • odpovědnost za jednotlivé oblasti
  • způsob komunikace
  • podklady, součinnost z vaší strany
  • představy, očekávání, nápady

Kromě toho je samozřejmě nutné představení na straně vývojářů a designérů, probrání metodiky a jednotlivých fází projektů, deadlinů a podobně.

Definice MVP

Možná už proběhla, nebo vás ještě čeká. Tak jako tak, je to jeden z nejdůležitější kroků při vývoji mobilní aplikace, nebo jakéhokoliv jiného software. Co je smyslem? Nic víc a nic míň než ujasnit si, co se má dělat. Prioritizovat. Oddělit zrno od plev. Zní to možná jednoduše, ale je to jedna z nejtěžších věcí při tvorbě jakéhokoliv produktu. V této fázi tedy určíme, jaké funkce jsou důležité, co se bude dělat první a co se nechá na později. Čím jsme si jisti, že má smysl, a kde to teprve budeme zjišťovat. Výstupem bude prioritozovaný backlog (zjednodušeně soupis funkcí), se kterým se bude dále pracovat.

Na co si dát pozor? Písmeno “M” ve zkratce “MVP” znamená minimum. Jde o minimální produkt, který je životaschopná, provozuschopný. Nemusí jít nutně ani o komerční verzi. Může jít třeba jen jednoducho verzi pro vyzkoušení uživatelské odezvy. Důležité je zůstat tak “Lean”, jak jen můžete. Vytvořit minimální verzi, otestovat ji a posunout se dál. Na co se připravit?

  • Nápady na fuknce
  • Vyplňování dotazníků
  • Sběr dat od uživatelské základny, pokud existuje
  • Sběr dat interně
  • Účast na workshopu, čas zaměstnanců, kolegů
  • Ujasněný harmonogram vašich dalších činností a návazností
  • Rozpočet – kolik pro vás dává smysl investovat

Prototypování

Ať už ověřujete koncept, nebo se rovnou pouštíte do vývoje mobilní aplikace, dostanete jako první k designu. Zde je potřeba uvědomit si, co design není! Nejde pouze o obrázky a už vůbec nejde o řešení barviček nebo fontu – to přijde na řadu v podobě moodboardu a přípravy vizuální identity. V první řadě je důležité vůbec vymyslet, jak bude mobilní aplikace a celý produkt vypadat. Nikdy nevíte, na co všechno jste zapomněli do té doby, než mobilní aplikaci vidíte jako prototyp před sebou. Co se od vás bude očekávat

  • Inspirace pro vizuální identitu a moodboard (co se vám líbí, ať už aplikace, nebo nikoliv)
  • Informace o cílovce (kdo to je, co chce)
  • Podklady, které máte na starosti (obsah, texty, obchodní podmínky – záleží na domluvě v předchozích fázích)
  • Informace k napojení na další systémy apod.
  • Zpětná vazba k navrhovaným řešením
  • Účast na workshopech (především vybraní lidé z vaší firmy, například marketingové oddělení, analytik apod.)

Testování prototypu

Jakmile je prototyp připraven, je potřeba ho otestovat. A kdykoliv je to jen možné, je vhodné otestovat ho na reálných uživatelých. Naše nápady je potřeba vystavovat a nechat kritizovat tak často, jak je to možné. Připravte se na to, že budeme potřebovat vaši pomoc. Kdo se může například podílet na testování a připomínkování prototypu:

  • Vzorek cílové skupiny (třeba budoucí maminky)
  • Budoucí uživatelé u vás ve firmě (např. pracovníci zákaznické podpory)
  • Současní uživatelé, pokud jde o update nebo změny
  • Vedoucí projektu (např. zakladatel, projekťák)
  • Další kolegové, kteří projekt schvalují, nebo jsou jinak zúčastnění (např. interní grafik)

Chystáte se pustit do vývoje mobilní aplikace a nechcete udělat chybu? Podívejte se na seznam nejčastějších chyb při vývoji aplikací.

To jsou první kroky, kterými začíná vývoj mobilní aplikace nebo webu. Samozřejmě vás jimi provedeme a na všechny připravíme. Nyní byste ale měli mít alespoň základní představu o tom, co vás čeká. Po těchto krocích budeme mít jasno, jak vypadá první verze nového software a můžeme se pustit do vývoje, testování.. všechna práce teprve začíná, ale vykročili jsme dobře!

Profilový obrázek
Napsal/a
Tým Pixelfield
Podobné příspěvky
Prioritizace pro startupy krok za krokem: PriX metoda pro plánování releasů
Design | Mobil | Web - 3rd Duben 2020
Napsal/a Tým Pixelfield
Jak využít AR v marketingu: Kompletní průvodce rozšířenou realitou v kampaních
Design | Marketing | Mobil | Web - 27th Březen 2020
Napsal/a Tým Pixelfield