cz
cz
Zpět

Vývoj mobilní aplikace – cena, náklady

Design | Marketing | Mobil | Obchod - 7th Říjen 2019
Napsal/a Tým Pixelfield

Jaká je cena vývoje mobilní aplikace? Pokud nemáte s vývojem žádné zkušenosti, patrně vůbec netušíte, jak se může vývoj pohybovat. Investici do aplikace ovlivňuje mnoho faktorů, pojďme se je probrat jeden po druhém tak, jak za sebou vývoj aplikace probíhá.

Vývoj aplikace probíhá v za sebou následujících krocích, které se budou často následně opakovat s tím, jak se aplikace dále zlepšuje, vyvíjí a získává nové uživatele. Toto se nazývá iterativní vývoj. Do čeho tedy budete v jednotlivých krocích investovat?

Příprava aplikace

Říká se dvakrát měř, jednou řež. U vývoje software to platí desetkrát tolik. Mnoho klientů bez zkušeností s vývojem se do něj pouští bezhlavě a chtějí přistoupit rovnou k prototypování, designu, nebo dokonce k programování.

To ale určitě nedělejte! Tento krok můžete udělat jak sami, tak s vývojovou, designovou, nebo marketingovou agenturou. Co je potřeba si zde ujasnit?

  • business plán – na čem a jak budete vydělávat a v jakém horizontu? Jaké máte finance pro provoz a jak bude nákladný? Jak napsat business plán najdete například zde.
  • cílovou skupinu – kdo jsou vaši uživatelé, co chtějí, jak je motivovat k používání aplikace. Více o cílové skupině zde.
  • USP – co je přidaná hodnota aplikace? Co je na aplikaci unikátního, jaký problém řeší? Více o USP.
  • marketingový plán – jak budete aplikace propagovat? Více o možnostech propagace aplikace.

Jaký bude cena této fáze? Pravděpodobně tu půjde hlavně o čas váš, vašich kolegů a zaměstnanců, případně čas agentury, která vám pomáhá s konceptem aplikace. Počítejte ale s tím, že nad vymýšlením konceptu strávíte minimálně týdny.

Cena: Náklady na váš čas a čas vašeho týmu

Prototypování a design

Co to vlastně je design aplikace? Nepleťte se design s “nakreslením” vzhledu aplikace. Design nejsou jen barvy, písmo a logo. Design je návrh aplikace, návrh produktu od jednotlivých prvků, po průchode celou službou a uživatelský zážitek.

Prototypování a design úspěšného produktu zabere desítky, ale pravděpodobně stovky hodin práce. U komerčního produktu je navíc vhodné otestovat, co na produkt říkají potenciální zákazníci a budoucí uživatelé. Uživatelské testování prototypu a zapracování zabere další hodiny práce.

Nejde o zbytečný luxus? Ne! Testováním ušetříte spoustu času a nákladů v dalších krocích. I když je tak cena vývoje vyšší ještě než se s ním začne, cena za úspěšný produkt bude ve finále menší – protože k němu dojdete rychleji.

Náklady na design sprint

Design sprint je ideální způsob, jak dojít ke konkrétnímu návrhu aplikace, pokud máte pouze nápad, který ještě nemá konkrétní obrysy. Za co zde budete platit?

Design sprint trvá týden, počet nutných sprintů se bude lišit podle komplexnosti aplikace. Cena se tak bude pohybovat od vyšších desítek po nižší stovky tisíc u komplexních aplikací a půjde zhruba o 10% – 40% rozpočtu podle typu aplikace.

Za co platíte? Čas produktového designéra, UX/UI designéra, testera a projektového manažera, případně dalších členů týmu.

Cena za ověřený prototyp

Ověřený prototyp je podobný příklad jako design sprint, ale je vhodný tam, kde již máte jasno o konceptu aplikace a chcete pouze “ztvárnit” vaše myšlenky.

Náklady a čas potřebný na ověřený prototyp jsou nižší, protože odpadá doba na workshopy a bude docházet k méně iteracím. Platíte zde pouze za čas UX/UI designérů a projektového manažera, proto bude cena nižší.

Cena designu aplikace – shrnutí

Co si toho odnést? Ve zkratce:

  • cena za design a prototyp se bude pohybovat od vyšších desítek tisíc po stovky tisíc
  • doba tvorby a testování prototypu se bude lišit podle komplexnosti, ale obecně zabere týden až měsíc(e)
  • nezanedbejte prototypování a uživatelské testování, ve výsledku ušetříte obrovské náklady

Cena za prototyp a design: 60.000 – 250.000

Programování a kódování

Nejnákladnější fází tvorby mobilní aplikace je samotné kódování, programování, a v neposlední řadě testování. Čas kvalitních vývojářů je velice drahý a bude se pravděpodobně pohybovat přes tisíc korun za hodinu. Proto je nutné mít v této části vývoje perfektní podklady a naprostou jistotu o tom, jak má produkt vypadat.

Jak jsme již zmínili, půjde o jednu z nejvíce nákladných částí tvorby mobilní aplikace. Záleží samozřejmě na druhu aplikace, u jednoduchých konceptů možná strávíte více času u vymýšlení a prototypování, u klasických aplikací ale půjde o 50% – 80% rozpočtu.

Co bude určující pro cenu samotného programování?

Metodika vývoje

Způsob, jakým se produkt vyvíjí, je zásadní pro celkové náklady. Zatímco při klasickém projektovém řízení budete znát celkové náklady na projekt, a objem práce bude definován, u agilního vývoje definujete menší celek a po jeho dokončení se pustíte do dalšího.

V prvním případě pozor – kompletní dílo je potřeba opravdu perfektně specifikovat, protože:

  • opomenuté věci budou jako vícepráce zvyšovat náklady
  • změny ve specifikaci budou dále zvyšovat cenu

Proto obecně doporučujeme agilní iterativní vývoj. Vytvořte design pro první fázi, naprogramujte ji, získejte zpětnou vazbu a pusťte se do nových funkcí a vylepšení. Cenu celkového díla tak určíte rámcově, zatímco přesná cena bude obvykle známá pro jednu nebo více dalších iterací. Jaké to s sebou nese výhody:

  • práci přebíráte a kontrolujete pravidelně a brzo odhalíte problémy
  • můžete pružně reagovat na změny mezi jednotlivými iteracemi bez nutnosti zastavení prací a změny zadání
  • můžete snadno opomenuté věci a nápady zařadit do další iterace
  • v případě změny záměru nebo vašeho byznysu můžete rychleji šlápnout na brzdu

Technologie

Technologie bude zásadně ovlivňovat cenu aplikace. Přesto není vhodné volit pouze na základě nákladů. Jaké jsou možnosti?

Hybridní vývoj bude znamenat úsporu nákladů, ale také omezené možnosti aplikace a možné problémy s rozšiřováním do budoucna a výkonem na hardwarově starších zařízeních.

Nativní vývoj naproti tomu tyto neduhy nepřináší, bude ale zásadně dražší, protože je nutné vyvíjet pro každou platformu zvlášť a objem práce se tak násobí.

Je nutné investovat do nativního vývoje? Ne vždy. Záleží na typu aplikace a plánech do budoucna. Kvalitní agentura vám vhodnou technologii doporučí a probere s vámi možná úskalí.

Tým

Asi je vám jasné, že podle složitosti aplikace bude nutné zvolit správnou velikost týmu. Tvořit první verzi aplikace několik nemá význam, je potřeba dostat se na trh rychle. Zároveň bude záležet na hodinové sazbě za práci programátora.

Jak se pohybují ceny? Stejně jako v mnoha jiných odvětvích budou ceny kolísat podle toho, jestli jde o začátečníka a amatéra, nebo zkušeného programátora. Cena ve stovkách korun za hodinu bude značit juniorní pozici, kvalitní agentury budou mít sazby v řádech tisícovek za hodinu.

Je třeba vzít v potaz to, jak vážně vývoj aplikace míníte a k jaké kvalitě směřujete. Pokud je to pouze zábava nebo pokus, můžete zkusit pracovat s co nejnižší sazbou, ale pokud tvoříte komerční produkt, který je součástí vašeho podnikání, je nutné zvolit kvalitní, kvalifikované a zkušené vývojáře.

Funkce a komplexnost

Určitě je vám jasné, že nejdůležitějším faktorem pro cenu mobilní aplikace bude její složitost. Půjde především o to, jestli:

  • využíváte funkce telefonu jako je fotoaparát, gyroskop
  • pracujete s mapami
  • jak velký a složitý tvoříte back-end
  • v rámci aplikace řešíte platby
  • řešíte napojení na software třetích stran, například účetní programy
  • vyžadujete komunikaci mezi uživateli (chatování)
  • řešíte telefonování, přenos hlasu nebo videí
  • řešíte zpracovávání videí, nebo streamování obsahu
  • chcete sbírat a analyzovat data o chování uživatelů
  • chcete zapojit umělou inteligenci nebo strojové učení
  • pracujete s rozšířenou a virtuální realitou

Tady už nemůžeme poskytnout jasné vodítko, každý z výše uvedených požadavků však zvyšuje náročnost aplikace, nejvíce to bude u nových technologií, jako je virtuální reality nebo strojové učení.

Marketing

Náklady na marketing se netýkají přímo mobilní aplikace. Ale pro její úspěch je nezbytné mít připravenou perfektní strategii a rozumný rozpočet. Co může ovlivňovat rozpočet na propagaci aplikace?

  • jde o aplikaci pro interní použití, nebo komerční?
  • je aplikace doplněk k už existujícímu produktu, nebo jde o novou službu?
  • budete soutěžit s jinými aplikacemi o přízeň uživatelů?
  • jak vyhledávaný je problém, který řešíte? Existuje už pro aplikaci trh?

Agentura a reklamy

Pokud se rozhodnete propagovat mobilní aplikaci přes reklamní agenturu přes kanály jako je reklama v tisku, rádiu nebo televizi, připravte si rozpočet minimálně ve stovkách tisíc.

Reklama v obchodech a PPC

Podobně jako reklama ve vyhledávání funguje propagace na obchodech s aplikacemi. Pokud mají uživatelé objevit vaši aplikace v AppStore nebo Google Play, placené propagaci se pravděpodobně nevyhnete. V takovém případě se připravte na ceny v desítkách až stovkách korun za stažení.

Existují samozřejmě další způsoby, jak aplikaci propagovat. Podívejte se na náš přehled ohledně propagace mobilních aplikací.

Provoz, správa a rozvoj aplikace

Kolik bude stát provoz aplikace po tom co ji spustíte? Budete platit především za:

  • hosting, tedy server, kde aplikace poběží
  • podporu a servis (aktualizace pro nové verze operačních systémů)
  • analytika a rozvoj aplikace

Na kolik to vyjde? Opět je to velmi individuální, ale zpravidla si na provoz budete muset připravit zhruba 10% ceny aplikace ročně.

Cena: min. 10% ceny aplikace za rok

Příklady

Jednoduchá aplikace

zadání:

Jednoduchá aplikace pro obchodní zástupce. Umožní pracovníkům vaší firmy na schůzce u klienta otevřít seznam zboží, podívat se na jeho minulé nákupy a domluvit další objednávku.

řešení:

Příprava aplikace proběhne u vás, jako klienta. Budete mít jasně daný obchodní cíl – ušetřit práci obchodníkům a urychlit komunikaci mezi odděleními a proces objednávky, stejně tak budete mít úsporu vyčíslenou. Prototypování a design proběhne rychle, testování prototypu zajistíte přímo s vaším obchodním oddělením, tedy budoucími uživateli aplikace. Samotný vývoj aplikace bude rychlý, aplikaci budeme integrovat s vaším objednávkovým systémem.

Cena: 150.000 – 250.000

Klasická aplikace

zadání:

V našem příkladu se podíváme na jednoduché MVP pro aplikaci na vaření. Co bude umět? Kuchtík vystaví jídlo, uživatel si zvolí počet porcí a datum vyzvednutí. Zároveň bude moct zaplatit kartou. Umožníme také jednoduchou komunikaci mezi uživateli pomocí chatu.

řešení:

Aplikace bude složitější, než v prvním případě. Důležité bude dobře definovat MVP, tedy co potřebujeme do začátku. Prototypování se budeme věnovat dva týdny, následný vývoj vyjde zhruba na dva měsíce práce.

Cena: 250.000 – 450.000

Komplexní aplikace

zadání:

Použijeme situaci z předchozího příkladu, ale v tomto případě MVP rozšíříme o další funkce. U chatu umožníme smajlíky a zasílání fotografií. Zároveň vyřešíme zasílání účtenek a napojení na účetní systém. Připravíme také back-end, kde budeme sledovat chování uživatelů, finanční toky a provize.

řešení:

V tomto případě je aplikace zásadně komplexnější. K tomuto výsledku bychom pravděpodobně nedošli v jedné verzi aplikace, ale doporučili bychom postupovat po částech a funkce přidávat postupně. Celkově bychom tak udělali několik kol prototypování, designu, vývoje a vyhodnocení chování uživatelů. V mezidobí bychom také mohli řešit, jak se naši uživatelé v aplikaci chovají, jaké mají problémy a co bychom mohli udělat pro větší úspěšnost aplikace. Tato zpětná vazba by vždy sloužila jako podklad pro další iterace. Výsledkem by byla perfektní, vyladěná komerční aplikace se vším, co potřebuje pro provoz.

Cena: 750.000 +

Kolik potřebuji, aby to mělo smysl?

Pokud se chcete pustit do vývoje aplikace tak, aby měla šanci na úspěch, s rozpočtem v desítkách tisíc korun se nikam nedostanete. I na jednoduché aplikace je potřeba připravit rozpočty v řádu stovek tisíc, na ty komplexní pak ještě více.

Co dělat s malým rozpočtem?

Pokud je rozpočet napjatý, nevěstě hlavu. I s malým rozpočtem se dá uspět. Tady je pár typů, jak na to:

  • před vývojem ověřte koncept, že o něj bude zájem (neboli proof of concept)
  • definujte co nejjednodušší mvp – zaměřte se na funkci s nejvyšší přidanou hodnotou a zbytek dodělejte později
  • jakmile budete mít první verzi s reálnými uživateli, bude snadnější sehnat další financování rozvoje
  • spojte se s partnerem v oboru, který má sílu pomoci s marketingem, dostat do aplikace první uživatele nebo financovat vývoj
  • zaměřte se na organickou a virální propagaci aplikace přes kvalitní obsah, sociální sítě a guerrilla marketing
  • zvolte technologii, který ušetří náklady na vývoj, ale zároveň na ní budete moci dál stavět
  • nešetřete na prototypech a testování – lepší je menší aplikace, která dává pro uživatele smysl, než velká aplikace bez
Profilový obrázek
Napsal/a
Tým Pixelfield
Podobné příspěvky
Absolutně pohlcující obsah – budoucnost AR/VR v éře 5G
28th Listopad 2019
Napsal/a Tým Pixelfield
Jak vydělat na appce? 9 ověřených strategií monetizace mobilní aplikace
Marketing | Mobil | Obchod - 11th Listopad 2019
Napsal/a Tým Pixelfield