Nepochopte mě špatně – pří pro vývoj aplikace je zpětná od uživatelů nepochybně potřebná a nikdy bych neobhajoval názor, že je třeba pustit se do ní bezhlavě a na testování se vykašlat – naopak.
Pro všechny, co se pohybujeme v oboru vývoje software na míru musí být z posledních let a měsíců zřejmé, že se na testování uživatelské odezvy přesouvá více a více pozornosti. A je to tak dobře. Na druhou stranu, i uživatelské testování může přinést nesmyslné výsledky a může složit jenom jako potvrzení vašich doměnek. Nedávná tvorba mobilní aplikace pro nejmenovaného klienta, kde jsme měli na starosti pouze samotný vývoj aplikace a testování a koncepci produkt si klient zajistil sám, mě přiměla zamyslet se nad tím, co se může pokazit.
V první řadě je potřeba se zamyslet nad tím, jak inovativní je váš produktu a jak je publikum schopno samo ohodnotit svoje schopnosti ho používat, ať už finanční, nebo jiné. V případě produktů, které zásadně nabourávají dosavadní způsob práce se systémem můžete od uživatelů cítit nevoli a nechuť, který vás může demotivovat od jakékoliv inovace.
Opačným příkladem jsou naopak “cool” funkce, které se uživatelům líbí na první pohled, ale jejich využití v reálů je pak pochybné. Může se vám tak snadno stát, že uživatel nadšeně odkýve prototyp mobilí aplikace, který obsahuje například chatbota, protože se mu chatbot prostě líbí a je to “super nápad”. To, že v reálu chatbota nikdy nevyužije, je už věc jiná.
Posledním problémem, který jsem často zaznamenal, je formulace otázek a celého testování. Dejte si pozor na to, ať jste při této činnosti nestranní. Snadno se může stát, že jen formulací otázek testery mobilní aplikace navedete k tomu, co vám mají říct. A co vy chcete slyšet.
Úskalí při uživatelském testování mobilních i webových je samozřejmě mnohem více, určitě se k nim vrátíme v samostatném článku.