cz
cz
Zpět

Základní pravidla, bez kterých Váš web nebude úspěšný

Design | Marketing | Web - 16th Listopad 2015
Napsal/a Filip Háša

Na internet se přesunula pozornost obrovského množství lidí, kteří navíc tráví jeho sledováním stále více času. Jen na českém internetu naleznete 7 milionů unikátních uživatelů. Internetová prezentace a propagace tak už dávno není pouze volitelným doplňkem marketingového mixu. Kdo není na internetu, jako by nebyl.


Se zvyšujícím se standardem internetových prezentací je čím dál tím náročnější uživatele skutečně zaujmout. V tomto článku bych rád nastínil několik základních pravidel, která čtenářům pomohou vytvořit skutečně efektivní webové stránky pro jejich podnikání.

obr1

Česká internetová populace neustále roste.
Data za Září 2015. (http://www.netmonitor.cz)

Kdy se pustit do digitálu

Statistiky Google ukazují, že firmy, které investují do digitální propagace, mají tendenci růst až čtyřikrát rychleji než konkurence, která tak nečiní. V českém prostředí je však tento nástroj stále silně podceňován.
Digitál je proto příležitost pro všechny druhy podnikání – od živnostníků až po velké společnosti. Potenciál této propagace je značný i v oborech, které se na první pohled zdají být čistě off-line, nebo striktně lokálního charakteru.

Příprava je polovina úspěchu

Ať už se do tvorby webu pouštíte sami, nebo to necháváte na agentuře, vždy mějte jasně připravené zadání. Podívejte se na vaši online propagaci a ujasněte si, jakou roli ve vašem marketingu web momentálně hraje a co od něj očekáváte do budoucna.
Sepište několik klíčových bodů, které by váš web měl splňovat. Vyvarujte se odbytí zadání tak, že chcete moderní web, hezký web, responzivní web a podobně, to je recept na katastrofu. Netrapte se konkrétní podobou webu, tu si ujasníte až posléze, navíc ji za vás může vždy navrhnout profesionál. Vy si ale nejprve musíte jasně stanovit, že chcete například více poptávek z webu na konkrétní službu. Mít jasný cíl je důležité také proto, abyste mohli v budoucnu měřit úspěch nového webu nebo jeho redesignu. Vyhněte se pocitovému hodnocení, vyhněte se přednostnímu hodnocení drobných detailů.

Pracujte s daty

Shromážděte všechna data, která můžete. Nemám na mysli texty a obrázky na váš web, ale vše, z čeho lze vyčíst informace o vašich zákaznících a o jejich chování. Základem by měly být údaje z Google Analytics a vašich existujících PPC kampaní. Ať už máte, či nemáte digitální historii, podívejte se i do off-line světa. Zpětná evaluace všech vašich předchozích marketingových aktivit poslouží k tomu, aby byl obsahový návrh webu co nejkvalitnější. Samozřejmostí musí být také co nejdetailnější sladění webu s korporátní identitou.
Časování kampaní, sezónnost, slevy, podpora prodeje, věrnostní akce. Vy, případně vaše marketingové oddělení, znáte nejlépe své služby i zákazníky. Sdílením vašich zkušeností nejenže výrazně usnadníte práci tvůrcům webu, ale hlavně zajistíte, že bude web perfektně naplňovat Vaše očekávání. Dejte si záležet a ujistěte se, že je web vždy postaven na základě vašich dat a specifik vašeho podnikání. Vaše marketingové oddělení musí mít také hlavní slovo při plánování budoucích akcí a propojení digitální propagace s dalšími propagačními aktivitami. Obsahové i vizuální sjednocení všech komunikačních kanálů je nezbytné.

 

stock

 Takhle určitě ne. Na fotobanky zapomeňte, chcete-li na webu
působit důvěryhodně. (http://www.dollarphotoclub.com)

Věnujte se tomu podstatnému

Mnoho zadavatelů a vlastníků stránek se soustředí na homepage. A většinou je to obrovská chyba. Zamyslete se nad zdroji návštěvnosti vašeho webu. Pravděpodobně zjistíte, že přímá návštěvnost, která povede na homepage, nebude tvořit většinu vašeho provozu. Zaměřte se na všechny kanály, které k vám uživatele povedou. Na jejich základě si ujasněte, které stránky se novému návštěvníků zobraz jako první. Právě tyto landing pages jsou stránky, kterým se musíte nevíce věnovat z hlediska obsahu, designu i propojení s podnětem, díky kterému návštěvník stránku rozklikl.
Buďte trpěliví a vizuální ztvárnění vašeho webu zadejte grafikovi skutečně až ve chvíli, kdy máte jasno ve všem, co jsem nastínil výše. Tím rozhodně nechci podceňovat grafickou stránku webu, která má samozřejmě obrovský vliv na chování a spokojenost uživatele, budování brandu a mnoho dalšího. Nicméně i “obyčejně“ vypadající web může být úspěšný, pokud stojí na poctivé přípravě a kvalitním obsahu. Obráceně to nefunguje.

Budte originální a důvěryhodní

Důraz na obsah se v poslední době hodně opakuje. Nechci proto zbytečně akcentovat prostopravdu, že pokud nemáte co říci, nikdo se s vámi nebude chtít bavit. Obsah vašeho webu je opravdu zásadní. Myslete na různé typy uživatelů – nejen na ty, kteří jsou jeden krok před konverzí. Zamyslete se, co zajímavého, užitečného, zábavného může vaše společnost prostřednictvím webu nabídnout. Učiňte návštěvníkovu cestu ke konverzi snadnou, ale zároveň se zaměřte na to, aby se na váš web vracel před tím, než se k ní rozhodne, i po ní.

 

 

travel

Amatérsky navržená homepage společnosti Travel Service. Nedostatek analýzy a uvažování nad tím,
co přinést návštěvníkům, je zde zřejmý. (http://www.travelservice.aero)

Nepodrývejte si autoritu

Vyhněte se věcem, které váš web dokážou v očích uživatele zaručeně shodit. Nekupujte loga za několik dolarů z internetu. Dejte si záležet na textech. Pokud je pro vás nepíše copywriter, nechte si je přinejmenším překontrolovat. Nicméně text je důležitý natolik, že šetřit na jeho psaní byste určitě neměli. Stejně tak jsou podstatné detaily – popisky, title, jasné označení vaší firmy, informace o kontaktních místech. Snažte se nebýt na internetu anonymní, ale být otevření. To se vztahuje i na fotografie. Vyhněte se obloukem všem databankám, ukažte vaše tváře, prostory a produkty. Je hodně míst, kde se dá na vývoji webu ušetřit, ale tady ne.

I když se to někdy může zdát těžké, myslete na aktuální obsah jako na součást vašeho webu. Přitom cestou k novému obsahu nemusí být vždy jen „novinky“ s několika články za rok. Vaše firma je nepochybně živoucí organismus a na webu to musí být vidět. Přemýšlejte o tom již ve fázi návrhu vašich stránek.

SEO není jen Google

Pozor na zjednodušování. Nedívejte se na SEO jen jako na pozici, kterou momentálně vidíte ve výsledcích vyhledávání na Google. Dívejte se na optimalizaci komplexně jako na činnost, která vytváří organickou návštěvnost na vašem webu. Jedná se tedy o mnohem více, než jen o nastavení on-page faktorů nebo vybudování velkého množství odkazů. Stejně tak snaha dostat web urychleně ne přední pozice pomocí nevhodných praktiku může vést k dočasným výsledkům, ale z dlouhodobého hlediska může znamenat značené komplikace a ztrátu návštěvnosti z vyhledávání.

 

airbank

Jakou činnost chce nejvíce uživatelů vykonat na bankovní homepage?
Opravdu je to čtení novinek ohledně poboček a počtu klientů? (http://www.airbank.cz)

Co tedy vlastně funguje?

Nezačínejte odzadu. Základem návrhu webu, který má mít dobrou návštěvnost z organického vyhledávání, musí být důkladná analýza klíčových slov. Nenuťte uživatelům váš pohled na věc, ale přizpůsobte se tomu, jak vaše produkty a služby hledají. Výsledky analýzy byste měli použít nejen pro tvorbu obsahu a optimalizaci v užším slova smyslu, ale již pro návrh struktury webu, navigace apod. Zjistěte, jaké formy on-line propagace pro Vás mají smysl. Je třeba si uvědomit, že ne vždy je nutné zabývat se optimalizací, sociálními sítěmi a podobně. Nechte si sestavit rozumný a komplexní plán, který vychází z vašeho rozpočtu na on-line propagaci.

Držte se v kondici

Spuštěním webu to začíná. Jasně, pokud chcete pouze jednoduchou vizitku, můžete mít hotovo. Pokud však na váš web pohlížíte jako na efektivní marketingový a prodejní kanál, musíte s ním neustále pracovat. I nejlepší návrh webu nebude perfektní. Původní myšlenky, na kterých byl založen jeho návrh, je potřeba kontrolovat na reálných datech. Hledejte slabá místa vašeho webu.

Nebojte se experimentovat. Různé druhy uživatelského testování vám mohou otevřít nové cesty k tomu, jak zlepšit výkon webu. Stejně tak sledujte mobilní a webové trendy. I pokud je váš web úspěšný, může uběhnout měsíc a konkurence bude před vámi. Nebojte se proto testovat, zkoušet, ptát se na názory a radit se s odborníky.

 

Jestliže si na to sami netroufáte, obraťte se na nás. Rádi Vám pomůžeme s návrhem webu, ale také se zdokonalením toho současného.

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
Zdroje informací k PPC reklamě, které se vyplatí sledovat
Marketing - 24th Červen 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková
Vydělávejte ve své appce díky AdMob v sedmi jednoduchých krocích
Marketing | Mobil - 21st Únor 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková