cz
cz
Zpět

Jak Uber zbořil svět taxislužeb

Design | Mobil - 23rd Červen 2017
Napsal/a Filip Háša

Vezmeme si Uber? Věta, kterou hodně z nás slýchá denně. Zkuste si vzpomenout, jak často jsme používali klasické taxi před nástupem této služby?

Jasně, zvažovali jsme to při cestě na letiště, do divadla, nebo pokud jsme opravdu pospíchali. Uber to dokázal změnit a z nástroje pro osobní dopravu udělal lákadlo. Jak dokázala jednoduchá aplikace kompletně změnit trh, na který se pustila? A čeká nás to i v dalších odvětvích?

Zablokovaná magistrála

Nástup Uberu budil samozřejmě nejen pozitivní emoce. Téměř po celém světe se především u řidičů klasických taxislužeb zvedla vlna nevole. Zablokované silnice, demonstrace, požadavky na regulaci. U nás tomu samozřejmě nebylo jinak, a tak jsme ze spousty zdrojů mohli číst o tom, jak je Uber nebezpečný, neregulovaný, jak poskytuje nižší standard služeb než klasická taxislužba a další.

Takto vypadala srážky francouzské policie a stávkujících řidičů taxi. (zdroj: Twitter)

V českém kontextu zní tyto argumenty samozřejmě ještě absurdněji než jinde. Například situace v pražské taxislužbě a praktiky některých řidičů byly dobře zdokumentovány v sérii Janka Rubeše Praha vs. Taxi – pokud neznáte, určitě stojí za pozornost. Reakce českých taxikářů tak byla podobná tomu, co jsme mohli vidět v zahraničí. Zablokovaná magistrála a žádosti o regulaci nebo přímo zákaz aplikace tak působila jako poslední křeč umírajcího způsobu podnikání.

Čeští taxikáři se snažili blokádou vynutit zákaz Uberu. (zdroj: Lidovky.cz)

Nechci zjednodušovat a tvrdit, že všichni, na které Uber nepříznivě dopadl, byli nečestní. Uber odstranil ty věci, které jsme na taxislužbách neměli rádi. A proto uspěl.

Je za tím sdílená ekonomika nebo cena?

Ani jedno. Je pravda, že v posledních letech uspělo několik projektů stojících na konceptu sdílené ekonomiky, ale to není základem úspěchu Uberu. A ruku na srdce, kdo z nás přešel k Uber po porování cen s klasickou taxislužbou? Uber není nejlevnější a ani nikdy nebyl. Pokud budeme chtít ušetřit, stačí aplikaci odinstalovat, strávit několik minut na Google a číslo na levnější taxi máme v telefonu. Čím to teda je, že startup s hybridní mobilní aplikací dobil behem šesti let existence více než 58 zemí?

Nové sídlo Uberu má být dokončeno v příštím roce. (zdroj: Businessinsider.com)

Zbavte mě všech starostí!

Uber vyhrál na plné čáře, protože pochopil hlavní problémy ve fungování, klasické taxislužby. Perfetkně identifikoval základní problémy klientů / uživatelů. Představte si, že vyrážíte na pracovní schůzku, jedete na letiště – a jedete pozdě. Vezmete si taxislužbu? Čeká vás infolinka, automat, slečna, které nebude rozumět. Taxi dorazí do 20 minut? Nebo ne?

Nebo jiný příklad – slečna se vrací v noci domů a rozhodne se vzít si taxi. Ví, kolik zaplatí? Jestli má dost v peněžence? Jestli řidič přijímá platební karty? A co to vlastně bude za člověka? Uber dokázal tyto obavy eliminovat. Dal nám jistotu, kontrolu a neustálý přehled. Jednoduše.

Maximální použitelnost a jednoduchost

Nastínil jsem problémy, které máte při použití klasické taxislužby. Jak se s tím Uber popasoval? Po zapnutí aplikace vidíme řidiče v okolí. Zadáme kam chceme jet a okamžite zjistíme, kolik budeme platit! Víme, kdo pro nás přijede i kudy pojedeme.

Systém hodnocení navíc přináší do systému tolik opěvovanou gamifikaci. Motivace ke slušnému chování funguje obousměrně. Nemusíme tak jet s řidičem se špatným hodnocením a zároveň se chceme v autě chovat slušně – nechceme přece nízké hodnocení. Mimochodem, i mě zajímá, proč mám 4,87 z možných pěti!

Neoberou mě? Ne! Vím kolik zaplatím a za co. Ještě než nastoupím. (Screenshot Uber)

Transparentnost a perfektní design

To, že znám parametry služby předtím, než vůbec vstoupím do auta, je podle mě největší výhoda Uberu vůbec. Transparentnost je v tomto případě faktor, který odbourává většinu otazníků, kvůli kterým se nám jinak nemusí chtít službu objednat. Dalším faktorem je potom jednoduchost aplikace. Za mě je Uber nejlépe navržená aplikace, co znám. Proč? Protože celý proces, který jsme mohli tolikrát vidět ve složitém provedení tu vyjde na 4 okna. Aplikace má jednu funkci – ale perfektní.

Amazon Go – další příklad technologie, která může změnit poměry v celém odvětví.

Další změny jsou před námi

Je třeba zdůraznit, že Uber neuspěl jen kvůli kvalitě samotné aplikace. Uber uspěl, protože pochopil nás – zákazníky, uživatele. Díky tomu dokázal rozbourat rigidní trh se svými zaběhlými postupy a neměnnými standardy. Jet někam taxíkem není sázka do loterie. Ať přijedete kamkoliv na světe, máte svoji cestu i výdaje pod kontrolou. Nasednete a vystoupíte. Nic víc. Další aplikace a využití technologií, které převrátí svůj obor naruby, jsou před námi. Stačí se podívat třeba na Amazon Go.

Máte nápad na appku, co změní svět? Na vývoj mobilních aplikací jsme machři. Tak se nám ozvěte!

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
propagace proof of concept
Propagace MVP a Proof of Concept
Design | Proof of Concept | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield
Prioritizace pro startupy krok za krokem: PriX metoda pro plánování releasů
Design | Mobil | Web - 3rd Duben 2020
Napsal/a Tým Pixelfield