cz
cz
Zpět

Souboj o naše ledničky. Test Rohlíku, Koloniálu a iTesco.

Design | Marketing | Web - 25th Březen 2016
Napsal/a Filip Háša

Možná si vzpomenete na první pokusy a neúspěšné projekty s prodejem potravin přes internet. Dnes už je ale všechno jinak a prodej a rozvoz potravin on-line jede na plné obrátky. Jako uživatel si dnes můžete vybrat z několika zavedených a ověřených služeb. Připravili jsme test, abychom se podívali, jak si stojí weby předních hráčů na trhu.

Na úvod je důležité říct, že nehodnotíme službu jako celek. Nezaměřovali jsme se na kvalitu potravin, jejich ceny, rychlost doručení a další parametry, které jsou samozřejmě pro zákazníka velmi podstatné. Zaměřujeme se na webovou analytiku, a proto hodnotíme pouze webovou stránku jako takovou.

Co od webu chceme? Hlavně snadný nákup

Nejedná se samozřejmě o komplexní analýzu webu. Rozhodli jsme se zaměřit na několik základních úkolů a změřit, jak rychle si s nimi vybraný vzorek uživatelů poradí. Důležité tedy pro nás bylo to, jak rychle se uživatel zorientuje a dokáže vykonat cílenou činnost.

Zadané úkoly zahrnovaly vyhledání obchodu, registraci a několik druhů nakupování. Přidali jsme také činnosti, které uživatelé běžně potřebují, jako například kontaktování technické podpory, obnova hesla a další. Stranou těchto testů jsme weby také ohodnotili interně.

 

První dojem někdy odradí

Jak si tedy konkurenti stojí z hlediska uživatelské přívětivosti? Můžeme říci, že mezi Rohlíkem a Koloniálem je souboj hodně těsný, ostatně jako ve všech ostatních hodnoceních. S vyhledáváním obchodu není problém nikde – pracovali jsme se scénářem doporučení od známého, neuváděli jsme přesnou adresu webu.

 

 

Problém u iTesco začíná při registraci, která je oproti konkurentům výrazně horší. Uživatelům také vadila nemožnost vložit zboží do košíku bez předchozího přihlášení. Zkrátka dostat se k samotnému nakupování je zde těžší než u konkurence. Kromě několika bodů, jako byla například obnova hesla nebo vyhledání kontaktu na zákaznickou linku, bylo iTesco výrazně pomalejší ve většině úkolů. Celkové výsledek byl takový, že uživatelé průměrně potřebovali téměř dvojnásobek času oproti Koloniálu a Rohlíku.

 

Tak na tohle nemám nervy

Většina testujících si dokázala se zadanými úkoly poradit. 100% úspěšnost byla v případě Rohlíku – všichni uživatelé zde zvládli úspěšně dokončit všechny zadané úlohy. U iTesco a Koloniálu došlo k několika problémům, i když odlišeného charakteru.

 

jidlo2

 

Úkoly, které skončily neúspěchem, byly v případě Koloniálu technického rázu. Nejednalo o nic kritického, co by znemožňovalo systém používat, nebo co by nevyřešil obyčejný refresh, případně druhý pokus. Testující nejvíce zápasili se změnou svých údajů v profilu. U iTesco docházelo především k tomu, že uživatelé úlohu nedokončili, protože nechtěli. Systém jim v některých pasážích přišel těžkopádný a otravný a rozhodli se proto komplexnější úkoly na tomto webu nedokončit. Technickou chybu jsme nezaznamenali.

 

Kde bychom nakupovali dál?

Jaký obchod by testující nadále používali? Uživatelé obodovali testované stránky podle toho, kterou by nejraději používali pravidelně, kterou by byli ochotni používat a kterou určitě ne. Toto hodnocení bylo samozřejmě založeno čistě na jejich krátké zkušenosti se systémem a nereflektovali další zkušenosti s kvalitou služby nebo zbožím. Vítězem se stal Koloniál, ovšem pouze s lehkým náskokem. Dá se říci, že rozdělení uživatelů mezi Rohlíkem a Koloniálem bylo zhruba půl napůl. Jako svůj primární obchod iTesco nezvolil nikdo.

 

jidlo3

 

Uživatelé u těchto webů oceňovali především vizuální stránku, jednoduchost systému a intuitivnost. Dá se říci, že většina uživatelů by byla ochotna používat oba dva systémy a preference zde nebyly nijak silné. Někteří uživatelé u Rohlíku ocenili větší množství funkcí a doplňujících informací, jiným přišel Koloniál jednodušší, a proto ho preferovali.

Obě služby jsou po stránce webu na vysoké úrovni, nicméně v některých ohledech je kde se zlepšovat. Nemáme proto jasného vítěze, souboj mezi Rohlíkem a Koloniálem je těsný. V závěsu za oběma pokulhávalo iTesco, které má po stránce webu co dohánět. Ačkoliv systém obsahuje vše, co je potřeba k úspěšnému nákupu, jeho používání přišlo našemu vzorku uživatelů nekomfortní až otravné, pomalé a jeho vizuální stránky nijak nevybízí k dalším návštěvám.

Na druhou stranu, některé funkce uživatelé ocenili. Nejvíce se jim zde líbilo například vyhledávání a někteří uživatelé uvedli, že by iTesco zvolili jako druhou variantu, protože po prvotním „nepřátelském“ vzezření se jim se systém pracovalo dobře. Jeho web by si ale určitě zasloužil minimálně refresh.

 

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
Zdroje informací k PPC reklamě, které se vyplatí sledovat
Marketing - 24th Červen 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková
Vydělávejte ve své appce díky AdMob v sedmi jednoduchých krocích
Marketing | Mobil - 21st Únor 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková