Spuštění mobilní appky – Android vs. iOS

Rubriky: Nezařazené

Předpokládejme, že jste v situaci, kdy pro své podnikání potřebujete mobilní aplikaci. Jenže pro jaký operační systém? Android, iOS nebo oboje? Oba operační systémy mají svá specifika.

Mnoho mobilních aplikací menšího rozsahu je, alespoň ze začátku, vyvinuto pouze pro jeden z těchto operačních systémů. Proč tomu tak je, proč nejsou aplikace automaticky vyvíjeny pro oba, když je počet uživatelů tak vysoký, že by se vývoj mobilní aplikace vyplatil více, kdyby cílila na obě skupiny?

Za tím vším je veskutečnosti finanční důvod, na který se v následujících pár řádcích podíváme a nakoukneme tak pod pokličku vývoje mobilních aplikací pro Android i iOS.

Nejzásadnějším důvodem, proč si někdo nechá vytvořit mobilní aplikaci jen na Android nebo iOS, je agilní vývoj. Myšlenkou je to, že když něco vytváříte, nemůžete dopředu vědět, co budou uživatelé aplikací využívat nejvíce. Možná, že vaše méně oblibená funkce aplikace bude nakonec tím, co budou její uživatelé chtít nejvíc a stane se tím, co ji odlišuje od ostatních aplikací v příslušných obchodech. Proto se může dobře stát, že v další verzi aplikace se právě na tuto funkci budete chtít zaměřit více.

Tvorba MVP (Minimus Viable Product) pouze na jedné platformě a získání zpětné vazby od uživatelů vám může ušetřit čas a peníze předtím, než se rozhodnete pro vývoj i na druhé platformě.

Když si uvědomíte, že jste se vydali špatným směrem a budete se chtít vrátit na správnou cestu, mohlo by se vám to jednoduše prodražit, pokud budete vyvíjet aplikaci pro iOS a zároveň hned pro Android. Proto je někdy jednodušší, rychlejší, ale hlavně levnější vyvinout aplikaci nejdřív pro jeden operační systém, vychytat všechny chybky, zjistit, co se uživatelům na aplikaci líbí (nebo naopak nelíbí) nejvíc a pak se teprve můžete, poučeni ze svých vlastních chyb, vydat na další část vývoje pro druhý operační systém.

S již jasnou představou o funkcích a vzhledu aplikace bude tvorba mobilní aplikace, respektive jejího klonu, mnohem jednodušší a rychlejší.

Také je tu otázka nákladů při programování aplikace pro Android nebo iOS. Ač si možná v tuto chvíli kladete otázku, zda není náhodou vývoj mobilní aplikace pro iOS a Android jedno a to samé, tak není. Pokud nepoužíváte nástroj pro multiplatformní vývoj, je tvorba aplikace pro Android a iOS zcela odlišná. Jedná se o různé programovací jazyky, je třeba se řídit zcela odlišnými pokyny pro UI. Přesně z tohoto důvodu se může vývoj pro oba operační systémy pěkně prodražit.

S náklady ale ještě souvisí další věc, kterou je monetizace mobilní aplikace. Bude vaše appka placená, zdarma nebo ji budete financovat pomocí reklam? Vaše monetizační strategie by měla v rozhodnutí ohledně operačního systému také hrát roli, neboť nejeden výzkum ukazuje na to, že uživatelé Androidu a iOS mají jiné návyky, když přijde na utrácení peněz. Uživatelé Androidu tak mnohem radši stahují aplikace zdarma, zatímco uživatelé iOS si za dobrou aplikaci klidně zaplatí.

Velmi dobrým příkladem této strategie může být světoznámá aplikace Instagram, která začínala pouze jako aplikace pro uživatele iOS. Až po získání slušné uživatelské základy se Instagram rozrostl i na Android. Původně měl mít Instagram o poznání více funkcí než jen přidávání filtrů na fotky, se kterým pak vyšla verze pro Android. Ale jelikož se po čase zjistilo, že ostatní funkce uživatelé iOS skoro vůbec nepoužívají, nebyly do Android verze přeneseny.

 

 

Pokud se z tohoto příkladu můžeme nějak ponaučit, pak bychom se měli před samotným začátkem vývoje nejprve zamyslet, jaká je cílová skupina našich uživatelů. Udělat si výzkum ohledně funkcí…než vždy je to, co se nám líbí, na trhu žádoucí. Naopak se může ukázat, že nějaká opomíjenější část by mohla přinést poměrně velký úspěch.

Vyplňte prosím toto pole.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *