cz
cz
Zpět

Propagace MVP a Proof of Concept

propagace proof of concept
Design | Proof of Concept | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield

Tvoříte nový digitální produkt a potřebujete potvrdit, že bude fungovat. Jak vypadá MVP a Proof of concept z hlediska propagace? Zeptali jsme se kolegu ze společnosti Marketup.

Jak vypadal PoC Vašeho podnikání?

Když jsme zakládali společně s Mirkem Králem naší společnost Marketup, měli jsme výhodu dlouholeté kariéry na manažerských pozicích ve velkých korporacích, kde jakýkoliv nový produkt nebo investice prochází procesem business planingu, posouzení rizik a konkurenčních produktů. Stejným způsobem jsme k tomu přistoupili my.

Velmi detailně jsme si zmapovali konkurenci a jednotlivé produkty, které budeme našim klientům nabízet. Vydefinovali jsme si v čem se budeme od konkurence lišit a vytvořili jsme finanční business plán, který obsahoval jak nákladovou tak výnosovou část. Detailněji byl zpracován na následující 3 roky ale výhledy základních finančních metrik jsme vytvořili na 10 let dopředu. I přesto, že se v průběhu těch uplynulých 10ti let mnoho věcí v našem oboru i v našich předpokladech změnilo, ta celková finanční čísla se daří úspěšně plnit. 

Proof of concept vnímám jako otestování MVP (minimal viable produktu) v menším rozsahu, které následně slouží k úpravě produktu resp. potvrzení předem definovaných předpokladů. Pro nás byl tímto PoC první rok života agentury, kdy jsme své předpoklady ověřili a korigovali a podle nich upravili naše plány do dalších let.

 Co všechno potřebujete vědět o společnosti, které propagujete projekt?

Vzhledem k tomu, že naším produktem je široké portfolio služeb od digitálního marketingu přes kreativní služby, konzultace v oblasti marketingu a digitalizace firem,…,  hlavní informaci, kterou od klienta potřebujeme vědět, je: “Čeho potřebuje prostřednictvím našich služeb dosáhnout?”.

V případě že již klient podobné služby využívá, zajímá nás v čem potřebuje služby zlepšit a jak má spolupráce vypadat aby byl spokojen. Samozřejmě následně potřebujeme znát více detailních informací pro vlastní tvorbu nabídky jako např. aktuální výsledky klienta, rozpočet, informace o využívaných technologických platformách apod. 

Do jaké hloubky ověřujete solventnost klienta?

Aktuálně pracujeme převážně pro velké klienty, kde solventnost klienta není většinou problémem. I u velkých klientů ale sledujeme jejich rizikovost z pohledu jejich předmětu podnikání, neboť v krizích mají některé obory větší potenciál k nesolventnosti než jiné. 

V prvních několika letech po startu naší firmy jsme ale samozřejmě platební spolehlivost klientů intenzivně řešili a využívali jsme k tomu veřejně dostupné informace z portálu justice.cz (veřejný a insolvenční rejstřík). Měli jsme též výhodu, že jsme se na různých platformách setkávali s jinými agenturami poskytující podobné služby a i zde se občas objevila informace, který klient nemá dobrou platební morálku. 

I tak doporučuji, aby každý startup vždy přemýšlel o tom, jak inkasovat platby za své služby na svůj účet co nejrychleji, např platbou předem, zálohovými platbami apod. Jednak to zajistí  včasnou signalizaci hrozícího nebezpečí nezaplacení za služby a dává to podnikateli prostor pro jednání s klientem, včasné zastavení dodávky služeb apod. a jednak to je velmi pozitivní pro cashflow firmy, které často bývá, v případě špatného řízení, příčinou krachů firem. 

Co je pro Vás signálem, že spolupráce bude, resp. nebude fungovat?

Těch signálů bývá více. Rád bych to ale obrátil do pozitivna a popíši, kdy spolupráce funguje dobře. 

Velmi rádi pracujeme s klienty, kteří nás berou jako partnera a zajímá je náš názor. V takovém případě se oba partneři respektují, naslouchají si spolupracují a výsledky pak na sebe nenechají dlouho čekat. Tento ideální stav je ale třeba vždy nejprve odpracovat, protože se většinou dostaví až po pár týdnech a někdy až měsících spolupráce.

Taková spolupráce někdy přerůstá až do osobních přátelských vztahů mezi oběma firmami. Spolupráce též velmi dobře funguje pokud klient dobře ví co chce a nebo s námi alespoň na definici tohoto cílového stavu spolupracuje.

V takovém případě je možné sestavit služby tak, aby se podařilo jeho cíle naplnit. Někdy ale může dojít hned na počátku spolupráce k tomu, že se díky společně vydefinovanému cíli zjistí, že klient potřebuje jiné řešení. Takový případ ale též považuji úspěch, protože klient se přiblíží svému cíli a vztah s klientem je nastaven pro případnou budoucí spolupráci dobře.

Kam dál?

Profilový obrázek
Napsal/a
Tým Pixelfield
Podobné příspěvky
lean canvas
Lean Canvas: Co to je, využití a vzor
Proof of Concept | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield
ochrana mvp napadu
Jak ochránit Váš nápad ve fázi Proof of Concept a MVP?
Obchod | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield