Tvoříte nový digitální produkt a potřebujete potvrdit, že bude fungovat. Jak vypadá MVP a Proof of concept z hlediska propagace? Zeptali jsme se kolegu ze společnosti Marketup.
Když jsme zakládali společně s Mirkem Králem naší společnost Marketup, měli jsme výhodu dlouholeté kariéry na manažerských pozicích ve velkých korporacích, kde jakýkoliv nový produkt nebo investice prochází procesem business planingu, posouzení rizik a konkurenčních produktů. Stejným způsobem jsme k tomu přistoupili my.
Velmi detailně jsme si zmapovali konkurenci a jednotlivé produkty, které budeme našim klientům nabízet. Vydefinovali jsme si v čem se budeme od konkurence lišit a vytvořili jsme finanční business plán, který obsahoval jak nákladovou tak výnosovou část. Detailněji byl zpracován na následující 3 roky ale výhledy základních finančních metrik jsme vytvořili na 10 let dopředu. I přesto, že se v průběhu těch uplynulých 10ti let mnoho věcí v našem oboru i v našich předpokladech změnilo, ta celková finanční čísla se daří úspěšně plnit.
Proof of concept vnímám jako otestování MVP (minimal viable produktu) v menším rozsahu, které následně slouží k úpravě produktu resp. potvrzení předem definovaných předpokladů. Pro nás byl tímto PoC první rok života agentury, kdy jsme své předpoklady ověřili a korigovali a podle nich upravili naše plány do dalších let.
Vzhledem k tomu, že naším produktem je široké portfolio služeb od digitálního marketingu přes kreativní služby, konzultace v oblasti marketingu a digitalizace firem,…, hlavní informaci, kterou od klienta potřebujeme vědět, je: “Čeho potřebuje prostřednictvím našich služeb dosáhnout?”.
V případě že již klient podobné služby využívá, zajímá nás v čem potřebuje služby zlepšit a jak má spolupráce vypadat aby byl spokojen. Samozřejmě následně potřebujeme znát více detailních informací pro vlastní tvorbu nabídky jako např. aktuální výsledky klienta, rozpočet, informace o využívaných technologických platformách apod.
Aktuálně pracujeme převážně pro velké klienty, kde solventnost klienta není většinou problémem. I u velkých klientů ale sledujeme jejich rizikovost z pohledu jejich předmětu podnikání, neboť v krizích mají některé obory větší potenciál k nesolventnosti než jiné.
V prvních několika letech po startu naší firmy jsme ale samozřejmě platební spolehlivost klientů intenzivně řešili a využívali jsme k tomu veřejně dostupné informace z portálu justice.cz (veřejný a insolvenční rejstřík). Měli jsme též výhodu, že jsme se na různých platformách setkávali s jinými agenturami poskytující podobné služby a i zde se občas objevila informace, který klient nemá dobrou platební morálku.
I tak doporučuji, aby každý startup vždy přemýšlel o tom, jak inkasovat platby za své služby na svůj účet co nejrychleji, např platbou předem, zálohovými platbami apod. Jednak to zajistí včasnou signalizaci hrozícího nebezpečí nezaplacení za služby a dává to podnikateli prostor pro jednání s klientem, včasné zastavení dodávky služeb apod. a jednak to je velmi pozitivní pro cashflow firmy, které často bývá, v případě špatného řízení, příčinou krachů firem.
Těch signálů bývá více. Rád bych to ale obrátil do pozitivna a popíši, kdy spolupráce funguje dobře.
Velmi rádi pracujeme s klienty, kteří nás berou jako partnera a zajímá je náš názor. V takovém případě se oba partneři respektují, naslouchají si spolupracují a výsledky pak na sebe nenechají dlouho čekat. Tento ideální stav je ale třeba vždy nejprve odpracovat, protože se většinou dostaví až po pár týdnech a někdy až měsících spolupráce.
Taková spolupráce někdy přerůstá až do osobních přátelských vztahů mezi oběma firmami. Spolupráce též velmi dobře funguje pokud klient dobře ví co chce a nebo s námi alespoň na definici tohoto cílového stavu spolupracuje.
V takovém případě je možné sestavit služby tak, aby se podařilo jeho cíle naplnit. Někdy ale může dojít hned na počátku spolupráce k tomu, že se díky společně vydefinovanému cíli zjistí, že klient potřebuje jiné řešení. Takový případ ale též považuji úspěch, protože klient se přiblíží svému cíli a vztah s klientem je nastaven pro případnou budoucí spolupráci dobře.