Hlavním poselstvím této příručky o Proof of Concept pro startupy a podnikatele je:
Ze všeho nejdřív si ověřte své domněnky a hypotézy o proveditelnosti a užitečnosti vašeho produktového nápadu!
Toto je nutné provést ještě před tím, než započne produktový design a samotný vývoj mobilních aplikací.
Proof of Concept (PoC) je zjišťování, jestli je produkt realizovatelný a zda má naději uplatnit se na trhu. Je váš nápad praktický? Přináší opravdu jedinečnou hodnotu cílové skupině? Budou uživatelé chtít váš produkt nebo službu skutečně používat? Za jakou cenu?
Proof of Concept je jednou ze základních složek Lean Startup přístupu – metodologie, které by se měli všichni vývojáři pro startupy držet, aby nápad dotáhli k úspěšnému spuštění.
Jak již bylo řečeno, Proof of Concept slouží k ověření funkčních a technických hypotéz. Každý vývoj mobilních aplikací by měl tímto krokem začínat. Jestliže se produktový koncept prokáže jako realizovatelný a životaschopný, můžete se vrhnout na prototypování a UX/UI design.
Prototyp má ve srovnání s PoC konkrétnější obrysy. Výstupem prototypování je obvykle zjednodušená verze vašeho produktu vhodná zejména pro uživatelské testování. Měli byste ho využít k identifikování nejlepší varianty uživatelského rozhraní a user experience na základě zpětné vazby reálných uživatelů.
Minimum Viable Product (MVP) se nachází o pár kroků dál. Vývoj MVP by měl začít definicí té nejjednodušší verze vašeho produktu, která už uživatelům přináší alespoň část vaší core value, je v souladu s vaší misí a je připravena pro vstup na trh.
V podstatě to znamená, že MVP už musí být dostatečně vizuálně atraktivní, užitečné, použitelné a funkční, abyste jej mohli vypustit do světa a přilákat k němu první uživatelé, vaše early adopters.
Hlavní účel provádění Proof of Concept je ověřit, že má produktový koncept reálnou šanci na trhu přežít. Výstupem PoC je tak v zásadě odpověď “ano”, nebo “ne”, a to je právě ten důvod, proč se do něj mnozí podnikatelé zdráhají pustit – bojí se, že by jejich milovaný nápad na produkt mohl skončit ještě dříve, než začal.
Takové obavy jsou ale velmi nebezpečné. Mějte na paměti, že selhání nikdy nepřichází příliš brzy! Můžete mít v hlavě úchvatný startup nápad a vaši partneři, kolegové a známí vám ho mohou vychvalovat do nebes. Pokud se ale budete vyhýbat onomu klíčovému PoC “pohledu do zrcadla”, nikdy si nemůžete být jistí, že váš nápad na appku je technicky proveditelný a trh ho přijme dobře.
Jak ukazuje tento obrázek, Proof of Concept slouží k ověření toho, že je váš nápad realistický a dokáže skutečně generovat cílovou hodnotu. Pokud se vrhnete hned na UX/UI design, prototypování a vývoj mobilních aplikací, existuje velká šance, že promrháte obrovské prostředky na stavbu produktu, který přitom od základu nedává smysl nikde jinde než ve vaší kanceláři.
Máme pro vás seznam pěti Proof of Concept kroků, které by měli provést všichni vývojáři pro startupy a každý projekt, jehož jádrem je vývoj mobilních aplikací:
Potřebují lidé opravdu váš produkt? Proč? Než se začnete zamýšlet nad detaily vašeho řešení, měli byste nejprve investovat váš čas a energii do důkladného zkoumání konkrétních problémů vaší cílové skupiny, nebo různých jejích segmentů.
Identifikujte problém, který chcete řešit. Zamyslete se nad tím, jaká skupina lidí je tímto problémem dotčena. Definujte si trable, se kterými se lidé potýkají, a upřímně se zamyslete nad tím, jestli je tohle skutečně něco, pro co je třeba přijít s novým řešením.
Brainstormujte s vaším týmem nad možnými přístupy k řešení problémů, které jste si identifikovali v předchozím kroku. Až přijdete na několik návrhů řešení pro každý problém, zamyslete se nad jejich technologickou schůdností, unikátní hodnotou, jež mají přinášet, potřebnými náklady a časovou náročností.
Výsledkem tohoto kroku by měl být seznam problémů propojený se seznamem nejlepších řešení, která jsou všechna natolik proveditelná a užitečná, že stojí za to je zahrnout do finálního produktu.
Jděte zpět za svou cílovou skupinou a projděte s nimi řešení, na která jste přišli, abyste ověřili, že jim skutečně přinesou kýženou hodnotu.
Jedná se opravdu o efektivní řešení daných problémů? Jsou vaše řešení praktická, užitečná a pohodlná? Otestujte pořádně své domněnky a zkuste se nenechat ovlivnit vlastním zápalem pro vaše řešení. Pokud se váš koncept ukáže být neužitečným pro cílovku, vraťte se o krok zpět.
Gratulujeme, našli jste ta správná řešení problémů vaší cílové skupiny, skvělá práce! Dosud jste se ale dívali na vaše řešení zejména z perspektivy koncových uživatelů.
Než se pustíte dál, musíte ještě jednou dobře zvážit technickou proveditelnost a finanční udržitelnost vašich řešení. Přemýšlejte nad schopnostmi a kapacitami, které budou potřeba, nad zdrojem příjmu, cenovou politikou a propagací finálního produktu. Pokuste se přijít na kloub všem překážkám, než uděláte další krok.
Hlavním smyslem provádění Proof of Concept je získání užitečné zpětné vazby a co největšího poučení pro další nákladné fáze UI&UX designu a vývoje produktu.
Dbejte na to, aby se z Proof of Concept nestala jen jedna z mnoha položek na vašem Lean Startup checklistu. Pokud jsou výsledky zklamáním, seberte odvahu a celý nápad hoďte za hlavu. Nebojte, jestli jste dokázali přijít s tímto brilantním konceptem, určitě brzy vykoumáte něco ještě mnohem přínosnějšího a zároveň realističtějšího!
Pokud se váš koncept ověřil, stejně si dejte na čas a pořádně si sepište všechna poučení z této fáze – budou se vám náramně hodit, až dojde na prototypování a vývoj MVP.
Než vás necháme pustit se do práce, pojďme se podívat na tři příklady realizace Proof of Concept před tím, než přijde na samotný vývoj mobilních aplikací.
Představte si, že se chcete pustit do vývoje e-learningové aplikace pro podnikatele a freelancery. Máte v hlavě digitální produkt šitý na míru náročnému pracovnímu tempu, který umožní uživatelům osvojovat si důležité profesní dovednosti postupně skrze krátké výukové moduly v mobilu mezi schůzkami.
Spojíte se se startupovým inkubátorem nebo coworkingem, abyste nabídl jejich členům krátké intenzivní výukové “schůzky” kdykoliv, kdy se jim to bude zrovna hodit. Můžete si zřídit svou výukovou stanici v jedné ze společných místností a nechat lidi přicházet za vámi na rychlou osobní výuku (samozřejmě zdarma).
Zjistíte tak, jestli je váš koncept dynamického učení rozmělněného během dne dává cílové skupině smysl. Můžete se jich také zeptat, jak by ocenili digitální verzi vašeho konceptu. Teprve potom, co dostanete pozitivní zpětnou vazbu na tento rychlý test, by se měla do hry vložit UX design agentura, aby vám pomohla s prototypováním aplikace.
Představte si, že chcete přinést seniorům v pečovatelských zařízeních pohltivé, zábavné zážitky formou virtuálního cestování. Váš plán je nabídnout domovům pro seniory lehké a pohodlné VR headsety včetně licence na vaše cestovatelské zážitky, které budou šité na míru potřebám seniorů.
Této výzvě jsme nedávno čelili ve spolupráci s naším partnerským startupem Flying Kale. Přístup, který naši vývojáři pro startupy zvolili, spočíval v oslovení několika pečovatelských zařízení s naším produktovým nápadem a domluvení schůzek a uživatelského testování ve dvou z nich.
Během těchto dvou setkání jsme ověřovali naše hypotézy týkající se jak perspektivy domovů pro seniory, tak i samotných koncových uživatelů – jejich klientů. Zkoumali jsme, jak senioři reagují na cestovatelské 360 video-sekvence a na VR headset, který jsme vybrali. Zpětná vazba byla velmi pozitivní, a to jak od domovů, tak od samotných seniorů. Proto jsme se rozhodli definovat MVP, které naši vývojáři pro virtuální realitu brzy přivedou k životu.
Chcete umožnit nadšencům do modelaření, aby se vyhnuli kupování a údržbě drahých velkých RC modelů, když si je mohou půjčit od dalších nadšených hobíků na den nebo dva. Finálním produktem by měla být pohodlná, vizuálně atraktivní mobilní aplikace.
Touhle dobou už určitě dobře víte, že dobrým PoC by v tomto případě nebyl prototyp mobilní aplikace. Místo toho byste měli vytvořit jednoduchou landing page (co nejrychleji), která bude komunikovat hlavní přínos vaší služby.
Dbejte na to, aby landing page směřovala ke call-to-action (CTA) v podobě zanechání emailové adresy, abyste sbírali kontakt na potenciální early adopters. Podpořte návštěvnost PPC kampaní a analyzujte výsledky a konverzní poměr, abyste si určili, zda je po vaší službě dostatečná poptávka. Teprve pokud se toto potvrdí, můžete zahájit vývoj mobilní aplikace.
Jak vypadá potvrzení konceptu z hlediska investora? Zeptali jsme se kolegů z investiční skupiny J&T VENTURES.
„V rámci naší investiční strategie většinou investujeme do společností ve fázi Seed. Každou investiční příležitost vyhodnocujeme individuálně a komplexně.
Z pohledu PoC vybrané investiční příležitosti je pro nás důležité vidět tři věci:
Ten záleží na konkrétním business modelu, ale obecně nás zajímá:
Zároveň si v rámci investičního procesu děláme referenční setkání s vybranými zákazníky a partnery. Tam jde primárně o ověření business case a nakolik je řešení tzv. “Nice-to-have” bez větší přidané hodnoty.
Nepotvrzený product-market-fit a nejasně definovaný business case jsou zároveň nejčastější důvody, které nás odradí od investice.“
J&T Ventures
V jedné větě je Proof of Concept vaším prvním krokem k finálnímu produktu. A to krokem zcela zásadním, pokud si ceníte svého času a finančních prostředků!
Než se do hry vloží vývojáři pro startupy a než přijde na UX/UI design, prototypování a vývoj mobilních aplikací, vydejte se ven z kanceláře za svou cílovou skupinou, studujte jejich problémy a ověřte užitečnost a proveditelnost řešení, která jste pro tyto problémy vymysleli.
Pokud výsledky nejsou slibné, nevadí, je lepší podívat se pravdě do očí teď, než po několika měsících vývoje. Nezapomeňte – selhávat (a učit se) co nejrychleji je nejdůležitejším procesem startupového života!
Pokud se chcete poradit, jak nejlépe přistoupit k Proof of Concept pro váš nápad na aplikaci, ozvěte se nám, naši vývojáři pro startupy vám rádi pomohou.