cz
cz
Zpět

Proč prostě neotestovat svoje nápady

17th Červenec 2019
Napsal/a Filip Háša

Všichni máme čas od času nějaký skvělý nápad. Bavíme se o něm s přáteli na pivu nebo když se nudíme na dovolené. Dostat naše nápady na další úroveň a opravdu začít podnikat je něco, co vyžaduje hodně odvahy a já obdivuji všechny, kdo mají dost odvahy a udělají to. Nejen, že se tím snažíte přispět společnosti a postarat se o sebe – také tím riskujete svou finanční jistotu a sociální status. Také riskujete to, že tím ublížíte svému egu, když se vaše nápady nesetkají u obchodních parterů a potenciálních zákazníků se stejným nadšením, které máte vy.

Jako vývojáři a technologičtí partneři jsme pracovali s mnoha start-upy a malými firmami, které bojovaly o své místo na trhu. Viděl jsem mnoho nápadů, které se staly úspěšnými a ještě více těch, které neuspěly.

Neuspět je v pořádku. Může být tolik důvodů, proč některé projekty skončí a není v tom nic špatného. Vy si vezmete své ponaučení a život jde dál. Špatné je to, když na tom ponaučení strávíte víc času, než je nutné. Proto musíte vše testovat už v prvopočátcích. Cyklus build-measure-learn, definovaný v Lean Start-up by vám měl v mysli ležet neustále, když pracujete na novém produktu. Nebo prostě neuspějte rychle!

Problém je, že nikdo nechce být neúspěšný. Někdy to nechceme tak moc, že ani nechce znát naše výsledky. A když máme pocit, že pravděpodobnost neúspěchu je vysoká, často se výsledkům vyhýbáme tak dlouho, jak to jen je možné. Když jsem obdržel obálku s výsledky přijímací zkoušky na práva, otevřel jsem ji hned, jak se mi dostala do ruky. Byl jsem si jistý, že se tam dostanu. Od té doby se mi dostalo dopisů, které mi na stole nějakou dobu ležely neotevřené.

Stejnou věc jsem viděl u nápadů na business nebo projekt a je to šílenství. Místo posouvání dopředu a získání co nejvíce zpětné vazby jsem viděl projekty, které byly drženy v tajnosti několik měsíců, někdy i let. Tvorba designu, vývoj, brainstorming, změny…a nakonec ani nebylo nic, co by se dalo ukázat světu. Dělají to jak mladí, tak zkušení podnikatelé. Šance, že po tomhle procesu to uděláte správně, jsou velmi malé. A jakmile první uživatel o vaší aplikaci prohlásí, že je nesmyslná, bude to velmi hořká zkušenost.

Hodně mě to frustrovalo, protože jsem nechápal motivaci k tomu, to udělat takhle a věřil jsem, že je to poháněno touhou mít nejlepší možný produkt nebo možná jen nedostatkem zkušeností s vývojem digitálních produktů. To ale často hlavní problém není. Pokud na něčem pracujete tvrdě a vložíte do toho své naděje a sny, budete mít pocit, že neúspěch není možný. Ale vždycky je.

Svět IT – aplikace, webové stránky – je ještě víc lákavý pro ty, kdo myslí ve velkém a chtějí rychle zbohatnout nebo se proslavit. Viděli jsme, jak naše odvětví rok od roku roste a pár šťastlivců vydělalo na pár řádcích kódu – nebo na něčem podobně jednoduchém. Tahle “zlatá horečka” aplikací je lákavá pro ty, kteří se chtějí prosadit bez větší snahy.

IT odvětví ale v dnešní době funguje zcela naopak. Samozřejmě tu stále jsou úspěšné příběhy, ale za nimi ve většině případů stojí uvědomělý tým a dokonalé provedení. Viděl jsem projekty vedené lidmi, kteří si mysleli, že svět aplikací je hra, kterou můžete vyhrát bez tvrdé práce. Jenže to tak – většinou – není. Připomíná mi to návštěvu casina. Víte, že můžete prohrát, ale chcete zkusit svoje štěstí. Protože když budete mít štěstí…A tak stále přihazujete a ztrácíte své peníze a nechcete vidět fakta. Nedává to smysl.

Musíte své nápady konfrontovat s realitou jakmile to je možné. Váš tým by vám s tím měl pomoct, proto musíte všechny kolem sebe povzbuzovat, aby vám řekli, když se na něčem zaseknete nebo popíráte realitu. Protože je velmi pravděpodobné, že takový den nastane. Vytvořit si novou realitu je skvěla věc, dokud máte jistotu, že to není jen ve vaší hlavě. Nelpěte na myšlence, že budete vlastnit budoucí Facebook, když nemáte žádnou reálnou zpětnou vazbu nebo data. Motivujte sebe i lidi kolem vás, ale ujistěte se, že neplatíte jen za tohle malé “parádní dobrodružství”. Můžete létat vysoko, ale jen pokud se řídíte fyzikálními zákony.

Je velmi těžké jít a svého snu se vzdát. Někdy ale přesně tohle potřeba. Testovat vaše nápady není nic, čeho byste se měli bát. Neustálý cyklus zkoušek a neúspěchů musí pokračovat, pokud chcete růst dál. Nikdy se neupínejte na jeden nápad tak moc, že vás to stáhne dolů. Pokud se jedná o digitální produkt, vytvořte MVP, otestujte to a jděte dál.

Musíte přijmout myšlenku, že uživatelé vašeho produktu by měli být vaším největším zdrojem inspirace – a vaši přátelé. Nenechte je, aby se stali vašimi nepřáteli. Nebojte se udělat něco špatně. Jen to udělejte rychle.

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
Vývoj mobilní aplikace – cena, náklady
Design | Marketing | Mobil | Obchod - 7th Říjen 2019
Napsal/a Tým Pixelfield
Jak vybrat agenturu pro vývoj mobilní aplikace
25th Září 2019
Napsal/a Tým Pixelfield