cz
cz
Zpět

Největší chyby v komunikaci při práci na vašem digitálním projektu

Kancelář | Obchod - 14th Březen 2019
Napsal/a Filip Háša

Vývoj vaší mobilní aplikace nebo webu začal a všechno vypadá skvěle. Po několika sprintech ale zjistíte, že se projekt neubírá tím směrem, jakým jste si původně představovali a dotazů přibývá místo toho, aby jich ubývalo. Kde se stala chyba a jak se tomu vyhnout? Problém často nebývá ani u vývojáře ani u klienta, ale pouze v komunikaci mezi nimi. Jakých chyb se při komunikaci na vašem projektu vyvarovat?

Nenastavili jste si způsoby komunikace

Chyba, která vzniká hned na začátku projektu. Pokud má komunikace probíhat efektivně, musí být jasné s kým ve vašem týmu máte komunikovat a na koho se máte obracet. Pokud všechno řešíte všichni, dostanete se do situace, kdy ty méně příjemné věci budou zapadávat.

 

Důležité je také nastavit si komunikační kanály a pravidelné schůzky. Pokud posíláte e-mail v kopii svému týmu a další pěti lidem z “protistrany”, máte velký problém! Takové zprávy jsou zřídka čtené.

 

Určete si, kdy použijete chat, kdy si zavoláte a co je v nejhorším případě e-mailová záležitost. Po e-mailu byste neměli docházet k závazným rozhodnutím a pokud je to už nutné, nezapomeňte nastavit mechanismu, jak vše zaznamenáte – například do vaší roadmapy nebo back-logu. Vyhnete se pak trapným a frustrujícím situacím, kdy obě strany na schůzce hledají v historii, na čem se domluvily.

Jednání nejsou k věci

Když jsme u těch jednání, je nutné dát každému z nich jasnou agendu a časové ohraničení. 45 minut by mělo stačit na většinu problémů, které potřebujete vyřešit (pokud se nejedná například o workshop, stakeholders interview apod.).

 

Vyhněte se jednáním, která nemají jasný rámec, osazenstvo a program. Než tím trávit čas, radši ho zrušte. Na konci každého jednání by měl být jasný výstup – splnění cíle nebo učinění rozhodnutí k záležitostem, co byly na pořadu. Výstup si vždycky nechte nasdílet (nebo poslat) a pokud zapisujete i vy, dejte zápisy dohromady. Nezapomeňte opět udělat kroky, které na to navazují – třeba zanést tickety do systému, nebo si dát upomínky do kalendáře.

 

Pokud máte dané téma, držte se ho! Digitální prostředí je extrémně konkurenční a každá minuta se počítá. Popovídání patří na kafe nebo do hospody, ale ne do zasedačky plné lidí, kteří jsou v pracovním módu.

 

Slibujete nereálné

Všichni máme jen 24 hodin denně a 7 dní dlouhý týden. Nestíhat nebo nemít čas není žádná ostuda, pokud tím nebrzdíte zbytek vašeho týmu. Neslibujte termíny, u kterých je nepravděpodobné, že byste je zvládli dodržet nebo rovnou víte, že jsou nereálné.

 

Jasně, dobře se to poslouchá a možná si říkáte, že to zvládnete večer, nebo pojedete přes víkend, ale pokud se to pak nestane, je to problém. Každý, kde se v rámci projektu zaváže k nějakému termínu jej musí dodržet, jinak se všechno zboří jako domeček z karet.

 

Většina nás zná ze školních let přepočítávání “kolik stránek musím udělat zítra, protože jsem se dnes nenaučil nic”. Do vývoje aplikací to nepatří! Pokud se vám nedaří termín dodržet, jednejte – delegujte, přesčasujte. Posunutí času a nové zkoordinování harmonogramu většího počtu lidí není tak jednoduché jako v případě učení.

 

Nemluvíte otevřeně a jasně

Pokud už něco nestihnete, nebo máte problém, řešte to ihned. Mluvit upřímně a otevřeně nestojí nic (někdy trošku odvahy) a odvrátí to spoustu nepříjemností. Je potřeba oprostit se od osobních pocitů a jít se vším ven.

 

Vezměte problém a pojmenujte jej jasně a bez emocí, řešení se většinou najde během chvíle, nebo se vyjasní nedorozumění. A co se týče mluvení jasně – pokud si nejste jisti, k jakému závěru jste došli, máte problém. Druhá strana stolu může mít v hlavě úplně jinou představu o tom, k čemu jste došli.

 

Pokud byste měli ukončit call nebo odejít ze zasedačky s nepříjmným pocitem, že “je to snad jasné”, děláte chybu, která v budoucnu může stát stovky tisíc.

Tlačíte na termíny

Když mluvím o tlačení na termíny, nemám na mysli lpění na jejich dodržování. Co se slíbí, musí se udělat a včas a pokud se tak nestane, je to samozřejmě zásadní selhání. Mluvím o stanovování termínů.

 

Často se dostanete do situace, kdy s vývojářem, grafikem, nebo kýmkoliv jiným domlouváte termín a v takovou chvíli je nutné netlačit a neurčovat závazky za druhou stranu. Pokud to uděláte a nastavíte deadline stylem “takže do soboty”, vytvoříte zbytečný stres a i velkou pravděpodobnost toho, že se termín nedodrží. A je přirozené, že u slibů, do kterých jsme byli dotlačeni, se necítíme zavázáni je plnit.

Nedáte si práci s podklady

Možná máte všechno v hlavě krásně rozmyšlené, ale pokud chcete být opravdu na stejné vlně, musíte si dát práci a tyto představy dostat z hlavy ven do sdílitelné podoby, aby je mohly ostatní hlavy vstřebat.

 

Pokud chcete týmu nechat volnost, rozhodně to ocení a dost možná vás i překvapí lepším výsledkem, než jste čekali. Pokud ale máte jasnou představu, musíte ji sdělit. Nic, co jste neřekli, se pravděpodobně neprovede a vyhněte se představě, že existuje něco jako “samozřejmá vlastnost” nebo “samozřejmá feature”. Neexistuje. A ne, nejde o lenost nebo hloupost vývojáře. Pokud vytváříte nový produkt na míru, jde úplně o jinou činnost, než když si půjdete koupit hotový produkt.

 

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
MVP – co to znamená, a proč je to důležitý pro váš byzny
Obchod - 8th Září 2019
Napsal/a Tým Pixelfield
Přestaňte plýtvat penězi na nápady vytvořené v izolaci
Kancelář | Obchod - 4th Červenec 2019
Napsal/a Filip Háša