cz
cz
Zpět

MVP – co to znamená, a proč je důležité pro váš byznys

Obchod - 8th Září 2019
Napsal/a Tým Pixelfield

MVP, “emvépéčko”, máme pro něj spoustu výrazů. Pokud se pohybujete ve světě digitálních produktů, webů, webových a mobilních aplikací, jistě víte, o co jde a tak se rovnou omlouvám zkušenějším čtenářům.

Proč MVP?

Je spousta podnikatelů a manažerů, kteří na digitál narážejí prvně a může to tak pro ně být záhadou. Co tento neustále omílaný termín znamená a hlavně – proč je potřeba se k němu neustále vracet a připomínat si ho?

Vývoj mobilních aplikací je časově i finančně náročný proces, pokud se má dělat kvalitně a na profesionální úrovni. Pro hodně byznysů tak jde o investici, kterou je potřeba dělat s rozmyslem. Je třeba řešit návratnost investice a to, jak budoucí aplikace zapadne do vašeho podnikatelského záměru.

Zároveň se pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí, kde se počítá každá koruna a každý den. Rychlost uvedení na trh je zásadní, stejně tak jako rychlá zpětná vazba od zákazníků a uživatelů. Zde se konečně dostáváme k MVP – neboli minimum viable product.

Co je to MVP?

MVP je taková formu produktu, které je jako první přináší uživateli jasnou hodnotu, je otestovatelná a doručitelná do produkce. Obsahuje kompaktní funkcionalitu, kvalitní design, je použitelná a spolehlivá.

Může mít různé podoby. Tvorba mobilních aplikací začíná koncepcí produktu a prototypováním a k produktu se už můžeme dostat i v této fázi.

MVP není jen o funkcionalitě, ale její komobinaci s použitelností, designem a spolehlivostí.
Zdroj: Djangostras.com

A proč je pro nás důležité si MVP dobře definovat? Nechceme ztrácet čas ani prostředky na dlouhém vývoji bez výsledků! Každá úspěšná tvorba mobilní aplikace musí být naplánovaná na co nejmenší úseky – abych rychle došli ke spustitelnému výsledku a zjistili, co jsme udělali dobře a co špatně. A mohli se pustit do další práce.

Vždy dobře definujte MVP, zabráníte tak zbytečnému otálení se spuštěním, mrhání časem a prostředky. V Pixelfieldu pracujeme se start-upy i velkými firmami a pomáháme nejen s vývojem, ale také s koncepcí, designem a analytikou. Pomůžeme vám definovat, jak váš MVP vypadá.

Co musí MVP obsahovat:

MVP musí vždy obsahovat tyto prvky v produkční kvalitě:

  • Funkcionalitu
  • Design
  • Spolehlivost
  • Použitelnost

Funkcionalitou myslíme souhrn funkcí, které spolu vzájemně souvisí a jsou použitelné, je možné dojít do cíle a získat konkrétní užitek. Design musí být v komerční kvalitě, aby reakce uživatelů nebyla ovlivněná amatérském provedením.

To samé platí pro spolehlivost. Produkt musí být důkladně otestovaný a funkční. Použitelností rozumímte možnost dokončit akci a získat výše zmíněný užitek. Například přesunou se z bodu A do bodu B.

Co MVP není:

MVP není jen část funkcionality, která není připravená pro komerční použití. Přístup k definici MVP jasně ukazuje obrázek níže. Cílovým stavem je automobil. Uživateli chceme přinést přínos ve formě dopravního prostředku z místa A na místo B.

Pokud toto chceme splnit s co nejnižšími náklady, bude naším MVP například skateboard – ikdyž má k cílovému produktu velmi daleko. Naopak například pneumatika nebo část podvozku MVP nebude, protože, nesplňuje požadavek použitelnosti.

Při návrhu MVP si musíte dát pozor na to, aby bylo použitelné a přinášelo uživateli hodnotu.
Zdroj: intetics.com

Jak MVP definovat

Položte si dvě základní otázky:

  1. Kde přinášíte vašemu uživateli největší hodnotu
  2. Jak ji můžete doručit v co nejmenší podobě

Chybou by tak bylo definovat výsek funkcionality, který je pouze část celkového stavu a který sám o sobě žádný užitek nepřináší. MVP tak není polotovat nebo jeden z kroků k finálnímu produktu.

Soustřeďte se tak na jádro vašeho byznysu, nikoliv na formát. Často ani nebude MVP mít stejnou formu jako finální produkt. Pokud chcete například aplikaci na seznamování, může být vaše MVP jen uspořádání schůzky pro vaše nezadané známé.

MVP a lean cyklus

Z výše zmíněného je jasný smysl MVP. Definovat, co děláte, získat zpětovnou vazbu a posunout se opět na další úroveň. Pokud budeme pokračovat v příkladu výše, pokud jako MVP uspořádáte několik událostí pro nezadané, zjistíté spoustu informací – jak hledají partnera, co od něj očekávají a co by byla další věc, kterou by mohli k tomuto cíli využít.

Z této zpětné vazby tak postavíte další verzi produktu, dojdete k další iteraci a k dalšímu rozvoji.

MVP a Lean Startup
Zdroj: Greenice.net

Pouštíte se do vývoje MVP? Podívejte se na naše služby vývoje pro start-upy. Můžeme vám pomoct také s definicí vašeho MVP, nebo UX/UI designem.

Profilový obrázek
Napsal/a
Tým Pixelfield
Podobné příspěvky
Jak vydělat na appce? 9 ověřených strategií monetizace mobilní aplikace
Marketing | Mobil | Obchod - 11th Listopad 2019
Napsal/a Tým Pixelfield
Vývoj mobilní aplikace – cena, náklady
Design | Marketing | Mobil | Obchod - 7th Říjen 2019
Napsal/a Tým Pixelfield