Máte značku, která dobře plní svůj účel? Nebo je na čase přistoupit k redesignu, případně k tvorbě loga zcela nového? Občas těžko soudit, že? Vám se vaše firemní logo líbí, za ty roky už jste s ním tak nějak spojeni. Ale líbí se skutečně i vaší cílové skupině? Lze ho snadno aplikovat na většinu nosičů? Máte definovanou jeho hlavní podobu a například inverzní verzi?
Věřím, že následující článek vám pomůže ujasnit si některé pojmy a podívat se na vaší značku trochu z odstupu. Vidět někdy věci v kontextu a širším pohledu může hodně pomoci.
Pod pojmem značka, případně corporate identity se v širším významu uvádí kompletní firemní vizuální styl. Samozřejmě začíná logem, ale pokračuje k vizitkám, webovým prezentacím, letákům a mnoha dalším reklamním nosičům. Vše musí být propracované společně a působit synergicky. V každém dalším článku rozeberu jeden další aspekt značky, případně její tvorby a vývoje v čase.
Jsem přesvědčen, že značka není jen o logu, ale i o ostatních atributech kompletního vizuálního stylu. To pravé kouzlo vznikne, když se to vše spojí dohromady.
Pro začátek se zaměřím na logo. Jak tedy poznáme kvalitní logo? Jsou obecná kritéria? Nebo prostě stačí, že se mi líbí?
Kvalitu značky hodnotím podle pěti jednoduchých bodů. Jak si stojíte?
Častým problémem u vývoje značek je jejich podobnost. Používají se stejná klišé, stejné nápady. Vinu ve většině případů nese designer, protože nedokáže uspokojivě argumentovat směrem ke klientům, kteří často mají prvoplánovité požadavky. Je to ovšem celkem logické. Klient je zaměřen především na svůj podnik a chybí mu onen komplexní pohled. Od toho tu ovšem jsou kvalitní designerská studia… tvorba loga je vždy hlavně o komunikaci. Designer, který nemá spoustu otázek, je trochu podezřelý:)
Pracujeme v HR, tak dáme do loga panáčky (originální?), mohou se držet za ruce (klišé?)… to určitě nikdo mít nebude. Hlavně musí být na logu ihned vidět, co děláme… to dá rozum.
Častý postup, že? A výsledek?
Logo musí být jasně identifikovatelné i v záplavě ostatních. Musí mít nápad, musí něčím zaujmout. Pozor ovšem na přeplácanost a klišé – nic nedokáže silnou značku shodit více. Vhodnou formou jsou tzv. SMART LOGA.
Můj osobní oblíbenec je logo FedExu od Lindona Leadera. Využití negativního prostoru mezi E a X považuji za jeden z nejlepších nápadů v historii brandbuildingu vůbec. Vidíte tam tu šipku? A čim se FedEx zaobirá?
Co tím myslím? Použijte vaše logo na potisk propisky například tamponovým tiskem, popřípadě sítotiskem. Vsadím se, že v hodně případech to nepůjde… logo je moc složité, postavené na barvách, slabém řezu písma atd. Kvalitní logo natisknu na plachtu od kamionu stejně snadno, jako s ním potisknu propisku. Pokud toto nesplňuje, není to logo, ale obrázek. Logo musí stejně fungovat v barevném provedení na velkém plakátu, ale také v jednobarevném tisku na malém objektu.
Potřebujeme logo, máme prostředky z dotací a vypíšeme veřejné výběrové řízení. To je skoro předem prohrané (čest vyjímkám). Proč? Bohužel se nepřihlásí kvalitní designer (nejspíše má hodně práce na reálných projektech) a na druhé straně v porotě sedí povětšinou laik.
Krásný příklad z tohoto měsíce. Toto „logo“ na propisku nedostanou. Budou muset zvětšit propisky…
Logo musí být především funkční. To si málo zadavatelů uvědomuje. Stránka obsahu loga je bezesporu důležitá. Na druhou stranu logo musí být škálovatelné, stejně jako vaše podnikání. Firma vyroste a značka vytvořená neprofesionálem najednou nebude stačit. Vždy začínejte rovnou s kvalitním logem. S logem, které můžete použít v libovolné velikosti, v jedné barevné variantě… začínejte s logem, které je funkční.
Sebevědomé logo? Trochu to vysvětlím otázkou… jak poznáte skutečně sebevědomého (myslím v dobrém slova smyslu) člověka? Má potřebu se přehnaně oblékat? Poutá na sebe pozornost spoustou barev, doplňků a dalších lákadel? Samozřejmě, že ne… má své charizma, pramenící z jednoduchosti a přímosti. Přesně takové chtějte logo. Omezte zbytečné efekty a zbytečné objekty. Ponechejte jenom to nejdůležitější – jméno vaší společnosti a případně vhodně ho doplňující symbol.
Kdy to vlastně Praha chtěla pořádat LOH?
Co třeba logo National Geographic od studia Chermayeff & Geismar & Haviv?
Skutečně kvalitní značka se pozná podle toho, že je stálá v čase. Nemění se každým rokem, neprovádějí se úpravy. Změny často značí nedokonalost loga na samém počátku, popřípadě jeho „přeplácanost“. Moderním trendem v designu značek je jednoduchost. Jednoduché logo splňuje požadavky všech předchozích bodů, proto se k němu v posledních letech kloní všechny velké značky. Zvolte hned na začátku logo jednoduché, sebevědomé, funkční. Vynechejte laciné efekty a uvidíte, že dlouhou dobu nebudete muset svou značku měnit.
Krásným příkladem zjednodušování je logo společnosti 3M.
Vaše firma poroste. Budete možná potřebovat přidružené značky. Myslete na to předem.
Co závěrem? Logo, které je hlavním bodem firemní identity, by mělo být od samého počátku tvořeno s přístupem, který si zaslouží váš nejhodnotnější firemní majetek. Víte, že samotná značka Coca Cola má větší hodnotu, než veškerý další majetek společnosti?
Logo musí být jednoduché, funkční, zapamatovatelné a nápadité. Rádi pro Vás takové navrhneme.