Kolega Lukáš nedávno říkal, že jsou na tom kodéři jako profesionální sportovci – spousta z nich nebude mít ve třiceti co dělat. Budu střílet do vlastních řad, ale chci říct pár slov ke stavu českého webdesignu, hlavně o jednání s klientem. Prošel jsem si totiž nedávno procesem hledání dodavatele i ze strany klienta.
Budu psát o poptávce jednoduchého webu, klasické firemní prezentace, která obsahuje texty, video, novinky, blog. Informuje stávající klienty, nečeká se od něj traffic ani leady. Takže máme tady webík, co nepotřebuje marketing, SEO, ani složitou správu. Jednou za čas přidáme novinku nebo článek na blog. Pokud by tomu tak bylo, šlo by samozřejmě o úplně jinou situaci. Jak to vypadá, pokud poptáte české webaře?
Největší šok byl pro mě míra snahy využít nezkušenosti poptávajícího a mystifikovat ho ohledně vhodného řešení. Sice se říká: nehledejte špatný úmysl tam, kde ho můžete nahradit neschopností, ale nevěřím tomu, že by zkušení vývojáři mohli věřit tomu, co říkají jejich obchoďáci.
Z většiny reakcí na poptávku čišela snaha vytěžit klienta (hlavně také díky známému jménu) na maximum. Dostali jsme maily plné argumentace, za kterou by se měl kdokoliv, kdo se pohybuje v oboru delší dobu, stydět. Opravdu neumíte odhadnout cenu poměrně přesně specifikovaného webu předem? Netušíte, jak se bude pohybovat cena? Zasluhuje to hlubší analýzu? Ne, nezasluhuje! Pokud děláte weby několik let, víte, jak dlouho Vám zabere firemní vizitka.
Většina oslovených firem se snažila u jednoduchého problémů vyvolat zdání složitosti. Strategie od první chvíle vytvářet umělé problémy kvůli našponování ceny mi přijde odporná. Jsme jako instalatéři? Jó, paninko, to bude drahý? Tohle těsnění se už nedělá, tak to vyměníme komplet?
WordPress ani jiný open source není možné použít. To jako fakt? Opravdu pracujete tak, že klientovi lžete do očí a zatracujete řešení, které byste zvolili sami? Jsem přesvědčen, že naprostá většina lidí z oboru by sáhla po WordPressu, pokud by rozjížděla vlastní web s výše popsanými parametry.
Mluvit o tom, že je nutný vlastní systém, vlastní řešení, pravidelná správa a měsíční poplatky, je podle mě drzá lež. Tvrdit, že systém, který vyvíjí firma o dvaceti lidech, toho umí více než zmiňovaný open source, je podle mě velmi odvážné. Viděl jsem desítky vlastních systémů a zatím jsem neviděl ani jeden, který by byl pro klienta lepší a ekonomičtější.
Ne? Další z řady polopravdy a nesmyslů, které obchoďák dokáže zarytě obhajovat. Tohle je možná první případ, kdy nemusí jít jen o hrabivost, ale i profesní pomýlení. Pokud člověk, co se stará o prodej, nekriticky poslouchá hlasy vývojářů, může tomu začít doopravdy věřit.
Možná si kodér doopravdy myslí, že web bude fungovat líp, pokud na něm bude pracovat jako kolega UX mág a on pak kód elegantně smrskne na poloviční počet řádků, než by měla šablona. Ale u podobného projektu je to naprosto jedno! Opravdu se cítíte dobře, pokud klientovi naúčtujete několik set tisíc za to, že jste vymysleli horizontální menu a logo vlevo nahoře?
Smiřte se s tím, že v roce 2017 existuje několik nástrojů, které u obdobných projektů bez problémů zastanou vaši práci. Ruku na srdce, zaplatili byste sami sobě? Práce kodérů, grafiků a programátorů na webech v rozsahu zmíněné mikrostránky jsou zbytečně vyhozené peníze.
Je ironické, že lidé v oboru, kteří by měli přinášet inovace a automatizaci, odmítají přijmout fakt, že o oni budou do určité míry zbyteční. Každý chápe snahu vydělat si, ale myslím, že upřímnost ke klientovi je základ. Cíleně lhát ohledně vhodnosti technologií a postupů mi přijde naprosto za hranicí jakékoliv etiky.
Opravdu chcete posunout naši práci na úroveň nové taxislužby? Budeme čekat na někoho, kdo neví kudy a kam dojet a lhát o tom, kolik má zaplatit? Budeme potom brečet, protestovat a lhát, pokud přijde konkurence, jako když taxikáři napadali Uber? Opravdu je Váš na koleni udělaný systém bezpečnější než aktualizovaný WordPress? Podle mě zhruba stejně, jako je jízda Uberem nebezpečná přeprava.
Svět se mění i díky webu a nám, co jej tvoříme. Budeme teď šlapat na brzdu a lhát, abychom si ochránili svoje místečka, nebo vydali ještě několik faktur na neadekvátní částky? My rozhodně ne a věřím, že těm co to dělají, se to nevyplatí. Konkurence neznamená konec, změna workflow pro nás neskončí hladomorem. Pojďme se místo šidění radši podívat, jak můžeme naši práci posunout dál.