I naprosto perfektní nápad na aplikaci může skončit zklamáním a krachem, pokud se správně nenastaví způsob, jakým bude výsledný digitální produkt generovat zisk. Poplatky za stažení aplikace nejsou ani zdaleka jediným možným zdrojem příjmu – tento článek vám nabídne hned devět populárních nástrojů monetizace.
Zvolená monetizační strategie by měla vycházet z typu aplikace, specifik vašeho produktu nebo služby, potřeb a návyků cílové skupiny, odhadovaného počtu aktivních uživatelů a jejich chování v aplikaci. Trh s aplikacemi by měl v roce 2020 dosáhnout hodnoty přes 580 miliard dolarů. Než se do něj naplno vrhnete, proveďte důkladnou analýzu své situace a zvolte řešení, které vám zajistí nejen návratnost vstupních investic, ale také dlouhodobý zisk nutný pro udržení aplikace v chodu.
Přestože uživatelé celkově tráví až 90% jejich času na mobilu v aplikacích, ne všechny aplikace jsou využívané pravidelně a dlouhodobě. Pokud očekáváte, že bude pro uživatele vaše appka spíše občasnou a rychlou zastávkou, mohla by to být jedna z indicií směrem k první trojici našich monetizačních směrů.
Začněme u strategie, která spočívá ve vybrání kýžených prostředků předem. Vývoj mobilních aplikací obvykle vyžaduje značné investice, které může kromě velkých investorů pokrýt i široká skupina lidí, kteří se nadchnou pro váš nápad. Pokud jste přišli s dostatečně originální aplikací, crowdfunding by pro vás mohl být zajímavou alternativou.
Podobně jako udržitelná móda, futuristické tenisky nebo nové komiksy, také softwarové produkty všeho druhu mohou zkusit své štěstí na Kickstarteru nebo Indiegogo. Další možnosti jsou investiční platformy typu Crowdfunder nebo třeba Quirky, web umožňující předprodej inovativních produktů.
Pokud se vám podaří vzbudit v lidech dostatečný zájem o appku ještě před jejím vývojem, můžete se díky crowdfundingu vyhnout zpoplatnění aplikace nebo závislosti na příjmech z reklam.
Na podobném principu pak stojí strategie sbírání darů – aplikaci vypustíte do světa zdarma s tím, že se budou její uživatelé dobrovolně rádi skládat na její provoz a updaty.
Pro: nezávislost na reklamě a příjmech ze stažení, již během kampaně budujete uživatelskou základnu
Proti: nejistota, vysoce konkurenční prostředí, jednorázový příjem
Pokud vaše aplikace není dostatečně atraktivní a jedinečná, aby si na sebe vydělala skrze crowdfunding, a pokud byste se stále rádi vyhnuli závislosti na reklamě, zpoplatněném stažení či prodejům uvnitř appky, měli byste zvážit spolupráci se silným partnerem.
Pokuste se najít sponzora, jehož značka kompletně (negativně) nezastíní vaši appku. Ideálně by měla partnerova oblast podnikání úzce souviset se zaměřením aplikace. Strategie vývoje se sponzorem v zádech může být zvláště vhodná pro zdravotně či sociálně zaměřené aplikace, které mají za cíl pozitivní dopad na společnost bez ambice ziskovosti.
Pro: nezávislost na reklamě, možnost soustředit se na perfektní UX
Proti: zastínění vašeho brandu sponzorem, závislost na třetí straně
Drtivá většina mobilních aplikací jsou k dispozici zdarma. V letošním roce bylo na trhu pouze 4% plně zpoplatněných aplikací pro Android a 9,7% pro iOS. Možná je ale právě pro vaši aplikaci poplatek za stažení tím nejvhodnějším způsobem monetizace. Rozhodně se jedná o strategii s poměrně dobře předvídatelným výsledkem – odhadovaný počet uživatelů jednoduše vynásobíte kýženou cenou.
Měli byste však mít na paměti, že lidé se zdráhají platit vyšší sumy za nevyzkoušené produkty, zvláště pokud je ve vaší produktové kategorii na trhu s aplikacemi hned několik solidních alternativ k dispozici zdarma nebo ve freemium verzi. Vaše aplikace bude muset být naprosto unikátní, nebývale kvalitní, nebo alespoň výjimečně dobře promovaná.
Pro: potenciál vysokého zisku v případě velmi dobrých produktů
Proti: nižší počet uživatelů, hrozba konkurence dostupné zdarma
Celosvětové příjmy z reklam v aplikacích se mají do roku 2021 vyšplhat přes hranici 200 miliard dolarů. Otevřít aplikaci inzerentům je dnes nejrozšířenější monetizační strategií s potenciálem velmi zajímavého a dlouhodobě udržitelného zisku. Je však třeba myslet v první řadě na uživatelovo vnímání a pohodlí.
Přestože dnes v aplikacích vidíme často nenápadnou nativní reklamu, všeobecně celkem pozitivně přijímané bannery nebo dokonce mnohými vychvalované video reklamy s odměnou za shlédnutí, některé reklamní formáty svou agresivitou dokáží zasáhnout UX appky takovým způsobem, že ji uživatel velmi brzy odinstaluje. Méně agresivní forma reklamy se obvykle pojí s principem Cost Per Thousand Impressions (CPM), zatímco Cost Per Click (CPC) a Cost Per Action (CPA) ze své podstaty dosahují kýženého výsledku daleko násilněji.
O prodej prostoru ve vaší aplikaci se dnes může postarat jedna z mnohých reklamních sítí. Spolehnout se můžete například na AdMob, Facebook Audience Network, MoPub od Twitteru, Conversant nebo InMobi. Pokud chcete s reklamou začít ještě dnes, podívejte se na náš přehledný návod pro síť AdMob.
Pro: potenciálně velmi ziskové, široké spektrum formátů
Proti: závislé na počtu uživatelů a času v aplikaci, reklamy často ničí UX
Pokud jste se odevzdali světu reklam, doplňte svou monetizační paletu také o tento nástroj. Vývoj aplikace můžete pokrýt i skrze zpoplatnění verze bez reklam. Tu ocení zejména uživatelé hákliví na inzerci, kteří si za “čistou” verzi appky velmi rádi připlatí.
Pro: doplňkový zdroj příjmů k reklamě, mnoho uživatelů tuto možnost ocení
Proti: předpokladem je uvedení reklam v základní verzi
Už jsme zmínili, že jen velmi nízké procento aplikací je plně zpoplatněných. Pravda je ovšem taková, že velká část z kategorie “zdarma” není tak docela bezplatná. Volně dostupná je totiž jen základní verze, které nabízí často jen velmi omezený balíček funkcí.
Pokud věříte, že bude i omezená verze vaší aplikace dostatečně atraktivní a vytvoří v uživatelích dostatečný zájem o další funkce, tohle by pro vás mohla být ta pravá cesta. Vybudujte si solidní uživatelskou základnu díky volné dostupnosti a potom jí nabídněte koupi premium (plné) verze s mnoha pokročilými funkcemi, kterým bude velmi těžké odolat.
Pro: oproti kompletnímu zpoplatnění nepřijdete o žádné uživatele
Proti: obtížné najít správný balanc mezi omezeností a dostatečnou atraktivností základní verze
Přestože doplňkové úkony nebo různé speciální předměty kupuje v aplikacích jen pár procent uživatelů, obrat tvořený touto strategií několikanásobně přesahuje zisky z plně zpoplatněných stažení. Nic na tom nemění ani fakt, že průměrná transakce měla v roce 2017 hodnotu jen asi 0,43 dolaru v případě Androidu a 1,08 dolaru v iOS aplikacích.
Z vaší aplikace můžete vytvořit platformu, která umožní uživatelům bleskově dokoupit zajímavé funkce nebo si pořídit herní vychytávky pomocí přidání do košíku a provedení jednorázové platby.
Pro: možnost rozšiřovat sortiment a udržovat stabilní příjem, pro uživatele obvykle nízké částky
Proti: nutnost vyřešit proces nákupu a provedení platby
Pro mnohé firmy představuje mobilní aplikace pouze marketingový nástroj, který vyvinuly s cílem podpořit prodej svých hlavních služeb či produktů. Je to i váš případ? Potom se vám výběr monetizační strategie značně ulehčil – nemusíte totiž nutně z aplikace vyždímat žádný příjem.
Pokud se ale skrze aplikaci snažíte získat nové zákazníky, soustřeďte se na vytvoření takového user journey, které uživatele šikovně nasměruje ke konverzi na vašem prodejním kanálu.
Pro: příjemné UX, volná dostupnost
Proti: nejistá návratnost investic, možnost neefektivního propojení s prodejním kanálem
Přišli jste s geniálním nápadem na komunitní aplikaci, kterou budou lidé využívat velmi rádi, často a pravidelně? Pak by pro vás licencování dat mohlo být zajímavou alternativou k zavedení reklamy. Zatímco budou vaši uživatelé používat užitečnou službu zdarma, budou pro vás také shromažďovat velmi zajímavá data, o která bude na trhu nepochybně zájem.
Foursquare a Waze jsou pravděpodobně dva nejznámější příklady komunitních aplikací, které prodávají komerčním i vládním partnerům licence k použití velkého množství dat, sesbíraných a anonymizovaných v rámci jejich služby. Právě anonymizace a datová bezpečnost jsou v tomto případě zcela klíčovými aspekty, jelikož uživatelé bývají velmi choulostiví, když přijde na přeprodej osobních informací či dat o jejich chování.
Pro: aplikace je pro uživatele kompletně zdarma, UX je perfektní
Proti: uživatelé se mohou vzbouřit, sběr a přeprodej dat je citlivé téma
Než se pustíte do vytváření business modelu vaší aplikace, pojďme si projít tři základní body, které byste si měli z tohoto článku odnést.
A v neposlední řadě nezapomeňte, že každá strategie se dá postupem času měnit. Reagujte na uživatelskou odezvu a vývoj trhu a v případě potřeby uzpůsobte vaši monetizační strategii situaci. Pokud budete cítit, že by se vám hodil expertní vhled, neváhejte nás kontaktovat. Hodně štěstí!