cz
cz
Zpět

Hodnotíme firemní weby: Jak si vede Travel Service?

Design | Marketing | Web - 16th Prosinec 2015
Napsal/a Filip Háša

V prvním díle našeho seriálu Hodnotíme firemní weby se zaměřujeme na prezentaci největší tuzemské letecké společnosti Travel Service. Je web TravelService.aero pro zákazníky přínosem, nebo společnosti spíše škodí?

Jak napovídá úvodní ilustrace, považujeme tento firemní web za značně nezdařilý. Co je na něm špatně? Pojďme se na webovou prezentaci TravelService.aero podívat optikou dvou běžných návštěvníků – potenciálních zákazníků. Prvním je Robert, který vyráží na obchodní jednání do zahraničí se společností SmartWings a vše mu hradí zaměstnavatel. Druhým návštěvníkem je Olívie,  mladá paní, která létá jednou za rok na dovolenou k moři. Nejprve je třeba popsat jejich důvody k návštěvě webu.

georg trixy

Robert

Pan Robert má s létáním bohaté zkušenosti a bere ho jako součást svojí práce a každodenní záležitost.

Hledá informace o pohodlí, občerstvení, zavazadlech, palubních službách a třídách.

Olívie

Paní Olívie létá jednou za čas, z létání nemá dobrý pocit. Před každou cestou se stresuje.

Hledá informace o bezpečnosti, cestě a zavazadlech. Vyžaduje osobní přístup.

Jdeme hledat!

Travel Service zajišťuje charterové lety, pravidelné linky provozuje pod značkou SmartWings. Soustředíme se primárně na web TravelService.aero, nicméně kvůli vzájemné propojenosti a informacích o obou značkách je třeba zmínit i o něco zdařilejší SmartWings.com. Pojďme nyní chvíli “googlit” s Robertem a Olívií.

Robert letí pracovně a použije některý z pravidelných spojů, proto bude vyhledávat lety pod značkou SmartWings. Tušíme, co ho zajímá, a za pravdu nám dává i našeptávač Google.

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-smartwing483296890

 

Výsledky vyhledávání však Roberta pravděpodobně neuspokojí. Získá odkazy na články, které informují o zmenšování občerstvení na palubách, a web s hodnocením společností, který nevykresluje společnost v příliš lichotivém světle. Jediná stránka z oficiálního webu společnosti na horních příčkách informuje o možnosti placeného občerstvení, což Roberta také příliš nepotěší. Nechceme samozřejmě hodnotit, jestli je občerstvení nutnou součástí linkových letů, nebo ne – snažíme se pouze simulovat dojem z výsledků vyhledávání ještě před tím, než otevřeme samotný web Travel Service.

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-smartwing483208984

 

Olívie se připravuje na cestu a zmocňují se jí první obavy. Snaží se uklidnit hledáním podrobnějších informací o plánovaném letu: Jaká je poruchovost a bezpečnostní opatření letadel? Jaké věci si může vzít s sebou? Jak je to s tím pitím vlastních nápojů na palubě? A jak dlouho let trvá? Relevantním výsledkem je v tuto chvíli odkaz na stránku pro cestující na webu Travel Service. Horší už to je s hledáním informací o bezpečnosti. Na Olívii čeká mezi výsledky několik titulků, které jí určitě na klidu nepřidají:

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-travel-se483031609

 

Naproti tomu žádné pozitivní informace nenajdeme. Aby už “googlení” před samotným vstupem na firemní web působilo na návštěvníka dobrým dojmem, musí provozovatel webu pravidelně provádět analýzu hledaných klíčových slov vyhledávaných často ve spojení s danou značkou a vytvářet kvalitní a pozitivní obsah výstižně odpovídající na všechny obvyklé otázky pasažérů a zájemců o letenky.

Matení cestujících pokračuje

Pokud půjdeme na firemní web Travel Service (například přes vyhledávání do sekce Pro cestující), narazíme na zmatek. Na stránkách se velice negativně podepisuje výskyt a místy nahodilé kombinování dvou brandů – Travel Service a Smartwings. Samozřejmě nepředpokládáme, že by běžný cestující znal nebo měl znát spojitost mezi těmito dvěma značkami, proto tento přístup považujeme za nevhodný.

Microsoft-Edge-Web-Notes-Pro-cestu483485500

 

Tvůrcům webu se nepodařilo realizovat propojení informací o obou značkách s citem tak, aby návštěvník vždy našel jasný přehled informací, které hledá.. Zásadní informace jsou v sekci Často kladené otázky, navíc nevhodně umístěné mezi sekce Linkové lety a Chartery, není tedy jasné, pro které lety tyto důležité údaje platí. Hledání informací na webu Travel Service můžeme označit za vskutku nepříjemný zážitek.

Úvodní stránka – klasické chyby

Při příchodu na hlavní stránku nebudeme o nic moudřejší. Vzhledem k tomu, že nemáme přístup k relevantním statistikám, můžeme pouze odhadovat, jaké procento návštěvníků hledá podobné informace jako Olívie a Robert. Předpokládáme však, že jich bude většina. Co spatří běžný návštěvník webu jako první? Je zavalen informacemi o dalších aktivitách společnosti. Pokud homepage proškrtáme o to, co je pro uživatele nepodstatné, vypadá takto:

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-Travel-Se481218500

 

Nešťastný copywriting a nízká informační hodnota

Při dalším brouzdání na webu uživatel neustále naráží na jednu základní chybu – špatnou celkovou koncepci a rozvržení webu. Zpracování webu Travel Service nám dává nulovou možnost rychlého dohledání informací a skenování textu. Texty jsou také kapitola sama pro sebe. V některých pasážích rozhodně nepůsobí sebevědomě, někdy vyznívají až omluvně. Většina textu je jen prázdná výplň bez jakékoliv informační hodnoty. Například sekce Palubní třídy hlásá, že pohodlí pasažérů je ,,jedním z cílů” společnosti Travel Service. Na následujícím obrázku je zajímavý také fakt, že fotka v hlavičce je jediným zobrazením vnitřku letadla v sekci “Palubní třídy”.

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-Palubní-t481949828

Závěrečné hodnocení

Web je zpracován velice amatérsky, neodpovídá postavení společnosti a nebudí dojem profesionality a důvěryhodnosti. Ve srovnání s weby jiných evropských leteckých společností působí nedůstojně. A co Robert a Olívie? Předpokládáme, že pokud se vůbec k informacím dostanou, nebudou se na palubu těšit o nic více, než kdyby na web vůbec nešli. Web TravelService.aero tedy nefunguje ani jako přehledný komunikační kanál směrem k zákazníkům. Analýza toho, co vše by mělo být jinak, by byla samozřejmě mnohem obsáhlejší. Na závěr alespoň poslední obrázek. Strukturování textů a fotografie (jejich použití a důvěryhodnost) jsou další věci, která by se daly a měly na webu Travel Service radikálně změnit k lepšímu.

 

Microsoft-Edge-Web-Notes-Posádka--483861140

 

Přejeme Travel Sevice hodně štěstí s budoucími úpravami webu tak, aby dobře budoval image společnosti a byl co nejpřívětivější pro běžného návštěvníka z řad potenciálních zákazníků. V příštích dílech našeho seriálu Hodnotíme firemní weby budeme prezentovat další obvyklé nešvary firemních webových prezentací v České republice. Zajímal by Vás náš názor na konkrétní web? Pošlete nám odkaz a my se na něj podíváme. Pokud máte vlastní web a chcete ho vylepšit, poptejte od nás analýzu Vašich stránek. Firemní web Travel Service celkově bodujeme 3/10.

 

3

 

Zdroje: Travelservice.aero, Google.com

Filip Háša
Napsal/a
Filip Háša
Podobné příspěvky
Zdroje informací k PPC reklamě, které se vyplatí sledovat
Marketing - 24th Červen 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková
Vydělávejte ve své appce díky AdMob v sedmi jednoduchých krocích
Marketing | Mobil - 21st Únor 2019
Napsal/a Michaela Dvořáková