Informace o této novince jsou fanaticky probírány ze všech stran a není divu. Můžeme očekávat, že jde o významnou změnu, která zamíchá výsledky vyhledávání. Je tomu ale opravdu tak? Reálně má Google tímto algoritmem v mobilním vyhledávání zvýhodnit weby, které jsou optimalizované pro mobilní zařízení, ať už jde o mobilní verzi nebo responzivní web.
Realita je taková, že k množství současných faktorů, které ovlivňují pozice webů ve výsledcích vyhledávání, přiřadil Google navíc tzv. Mobile-Friendly Ranking Factor (nebo také Mobile Ranking Signal). A to pouze na mobilních zařízení, nedotkne se to tedy vyhledávání na desktopech ani tabletech. Reálně mají být ovlivněna ta zařízení, jejichž user-agent je označován jako “mobile” a viewport není větší než 6,3 palce.
Rozhodně je ale přehnané si aktualizaci vykládat tak, že kdo nebyl již při spuštění aktualizace připraven na tuto změnu, končí.
Dle agentury ComScore v celosvětovém měřítku vyhledávání přes mobilní zařízení již pokořilo desktop.
Když se podíváme na vývoj mobilní návštěvnosti v ČR, zjistíme, že i zde má tato aktualizace své opodstatnění. Přestože při porovnání s osatními evropskými zeměmi v tomto ohledu trochu zaostáváme, NetMonitor uvádí, že již téměř polovina českých internetových uživatelů navštěvuje webové stránky z mobilního zařízení.
Z výše uvedených statistik v tomto článku jasně vyplývá, že je vhodné mobilnímu webu a mobilnímu marketingu věnovat pozornost. Jak velký je podíl a dlouhodobý trend mobilní návštěvnosti na vašem webu, můžete zjistit v Google Analytics. Přestože pro vás teď přístupy z mobilních zařízení nemusí být stěžejní, je předčasné je zatracovat. Návštěv přes mobilní zařízení stále přibývá a jinak tomu již asi nebude.
Při hodnocení použitelnosti na mobilních zařízeních nás zajímá:
Další velmi důležitá vlastnost tohoto webu spočívá v přístupu k JavaScriptu a CSS (kaskádovým stylům). Google má tak jedinečnou možnost vyhodnotit, jestli je podle něj web vhodný také pro zobrazení v přenosných zařízeních. Proto je nezbytné neblokovat přístupy v robots.txt.
Jestliže máte web napojený na Google webmaster tools, pravděpodobně Vás Google upozornil touto zprávou:
Můžete to zjistit poměrně jednoduše také například využitím testu použitelnosti webu v mobilech přímo od Google.
Výstupem z tohoto testu bude věhlasné zvolání Google, že je daný web mobile-friendly, nebo naopak, a v takovém případě uvede také limity daného webu, na jejichž opravě můžete začít pracovat.
Výsledek je však nutné brát s rezervou. Hodnocení je prosté vyhovění formálním pravidlům, které je možné „strojově“ ověřit, mnoho chyb ale zůstane neodhaleno. Skutečně dobrou použitelnost pro návštěvníky vašeho webu tedy nezaručí.
Již zhruba půl roku se můžeme ve výsledcích vyhledávání setkat s předzvěstí této aktualizace, kterou je označení mobile-friendly webů. K tomuto kroku přistoupil Google pro zvýšení komfortu hledajících.
Nejste připraveni na nový algoritmus Google a chcete mu statečně čelit? Ozvěte se nám! Rádi se s vámi na to při bezplatné konzultaci podíváme a budete-li chtít, nabídneme vám řešení.