cz
cz
Zpět

Google mapy už nejsou pro každého

17th Leden 2019
Napsal/a Ondřej Cajthaml

Jak jste si možná všimli, Google změnil platební podmínky u využívání Google Maps API. Mnozí z vás to zjistili díky hlášce “For development purposes only” na mapě na vašem webu. Implementace Google Maps API již není tak bezstarostná, jako tomu bylo do července minulého roku. Tehdy stačilo zaregistrovat nový API key pro web a o zbytek se člověk nemusel starat.

Nicméně se doba změnila a je pochopitelné, že Google chce ze svého monopolu vytěžit peníze. Ovšem přechod z původních 25000 bezplatných dotazů za den a 0,5$ za dalších 1000 dotazů na 28000 dotazů měsíčně plus 7$ za dalších 1000 dotazů, je ze dne na den velmi razantní krok, který zkomplikoval život již mnoha webovým projektům. Při každé registraci API klíče musíte zadat platební kartu, ze které se vám v případě potřeby budou odečítat peníze za využívané služby. U některých webových služeb může být finanční nárůst až 1400%.

Pokud máte na svém webu mapy jen pro zobrazení sídla firmy, tak se vás tato změna nemusí týkat. Stačí na svém webu zobrazí mapy pouze v iframu a nemusíte si dělat žádné starosti.

Pokud ovšem využíváte další služby map, tak je důležité si rozmyslet, zda se vejdete do bezplatného limitu Google Maps nebo zda jste za tyto služby ochotni platit. U webů s menší návštěvností, kdy se vejdete do limitu, tuto věc prakticky nemusíte řešit, ale pokud máte návštěv více, je nutné se nad tím zamyslet.

Google Maps jsou bez debaty nejlepším řešením na trhu z hlediska použitelnosti. Existují ovšem i další řešení, která fungují a jejich provoz nebude tak drahý.

 

Jaké jsou jiné možnosti?

Z osobního hlediska doporučuji MapBox (https://www.mapbox.com/). Nastavení těchto map je velice jednoduché a splňuje prakticky všechny náležitosti, které vývojář a klient potřebuje. API je velmi jednoduché na implementaci, včetně vlastního stylování mapy. Stinnou stránkou je ovšem autocomplete, který je u toho řešení prakticky nepoužitelný, pokud potřebujete zjistit přesnou lokaci nebo naopak přesnou adresu podle geolokace. U tohoto řeší se dá zvážit, jestli mít web na MapBoxu a použít Google Maps pouze na autocomplete. Tím využijete API MapBoxu a zároveň se vejdete do tarifu zdarma u Google Maps.

 

Další možností je využití Mapy.cz API. K tomuto řešení jsem byl z počátku skeptický, ale byl jsem příjemně překvapen, jaký způsobem je API vytvořené a co vše nabízí. Během chvíle se dalo přejít mezí Google Maps API a Mapy.cz API, abych zachoval celkovou funkčnost webu. Přes moje očekávání Mapy.cz API doporučuji.

 

Závěrem bych chtěl říct, že jsem mírně zklamaný z přechodu Google Maps API na placenou verzi pomocí tak radikálního kroku. Nicméně jsem se díky tomu setkal s dalšími řešeními, které bych bez toho neobjevil a které jsou taktéž velmi kvalitní. Pokud si myslíte (nebo víte podle statistik), že se vejdete do bezplatného tarifu Google Maps, tak doporučuji u nich zůstat. Pokud se víte, že tento tarif překročíte, tak je na Vás jestli se rozhodnete platit, nebo vyzkoušet API od někoho jiného. Ani jedno rozhodnutí není špatné, záleží na preferencích.

Profilový obrázek
Napsal/a
Ondřej Cajthaml
Napsal/a
Jak vylepšit komunikaci se zákazníky díky machine learningu
10th Květen 2019
Napsal/a Filip Háša
3+1 příklad, jak AR/VR mění zdravotnictví
26th Březen 2019
Napsal/a Marek Háša