cz
cz
Zpět

Frikce a motivace – jak pomocí behaviorální vědy a chytrého designu zvýšit konverze

15th Září 2019
Napsal/a Tým Pixelfield

Žádný digitální produkt není perfektní. Ani spuštěním finální verze trnitá pouť za kýženými čísly obvykle nekončí, nebo by alespoň končit neměla. Ať už provozujete web nebo mobilní aplikaci, základním kamenem vašeho dlouhodobého růstu by měla být analýza chování uživatelů a z ní vyplývající úpravy.

Behaviorální věda nabízí širokou paletu nástrojů, které vám s takovou analýzou mohou pomoci. Jedním z nich je koncept Frikce a Motivace vycházející mimo jiné z B-MAT modelu lidského chování od BJ Fogga. Podle tohoto experimentálního psychologa je ke změně chování potřeba, aby byl člověk dostatečně motivován a měl patřičné schopnosti. Navíc je důležité, aby cílové chování inicioval určitý spouštěč. Každé vytváření webu či vývoj mobilních aplikací by měla provázet analýza motivace, schopností a spouštěčů s ohledem na konkrétní behaviorální cíle jednotlivých stránek.

Začněme s Frikcí. V digitálním prostředí je potřeba myslet na schopnosti a elektronickou gramotnost našich uživatelů a vnímat jejich kapacitu pro zpracování vjemů a informací. Každá obrazovka by měla obsahovat ideální množství informací v té nejvhodnější formě a předkládat před uživatele co nejmenší počet překážek, takzvaných míst frikce. Ta totiž zpomalí uživatelovu cestu webem nebo jeho user journey zavedou do slepé uličky, čímž se překazí konverze. Mezi časté příklady bodů frikce patří nedostatečná výraznost důležitých prvků webu, jako jsou tlačítka nebo klíčové informace a navigační pomůcky, kognitivní přesycení, nebo příliš komplikované úkony vyžadující mnoho úsilí. Body frikce můžeme odstranit aplikací poznatků UX designu.

A teď k Motivaci. S regulací motivace uživatelů nám pomohou modely a teorie behaviorální vědy, díky kterým jsme schopni každý user journey podrobně zmapovat a vytvořit úspěšné motivační elementy. V tomto případě se nevěnujeme jen dlouhodobé motivaci uživatelů dokončit celý customer journey s naším produktem, ale zabýváme se také jejich krátkodobou motivací učinit jednotlivé kroky na webu nebo v aplikaci. Vývoj mobilních aplikací nebo design webů by tak měla doprovázet také heuristická analýza, která nám pomůže pochopit a případně vhodně usměrnit jednotlivé psychologické procesy odehrávající se v hlavách uživatelů na každé obrazovce.

Detailnější vhled do behaviorální teorie, kterou aplikujeme v rámci našeho Insights Auditu, vám brzy přineseme v dalších článcích na našem blogu spolu s konkrétními příklady. Zajímá vás, jak bychom mohli aplikovat behaviorální vědu ve vašem konkrétním případě a společně zvýšit vaše konverze? Napište nám!

Profilový obrázek
Napsal/a
Tým Pixelfield
Podobné příspěvky
Jak vydělat na appce? 9 ověřených strategií monetizace mobilní aplikace
Marketing | Mobil | Obchod - 11th Listopad 2019
Napsal/a Tým Pixelfield
12 pravidel pro úspěšný digitální produkt
6th Listopad 2019
Napsal/a Tým Pixelfield