cz
cz
Zpět

Co musíte vědět o testování mobilních aplikací

Aktuality | Mobil - 4th Duben 2016
Napsal/a Kamila Rejnišová

Prodejní platformy nabízejí nespočet mobilních aplikací různého charakteru. Tyto aplikace však musí projít důkladným otestováním, které je snad tím nejdůležitějším a posledním krokem celého vývoje aplikace, a proto se na něj musí klást velký důraz. Co je při testování nezbytné se dozvíte v našem článku.

Pouštíte se do vývoje aplikace poprvé? Podívejte se na našeho kompletního průvodce vývojem aplikací.

Nativní vs. webová mobilní aplikace

Ptáte se, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma názvy? Pojďme si je na úvod vysvětlit.

Nativní aplikace jsou vytvářené pro konkrétní platformu (např. Android, iOS) a fungují i v offline režimu. Jsou rychlé, spolehlivé a umí využívat hardwarových schopností telefonu (např. fotoaparát, kalendář, GPS).

Webové mobilní aplikace běží ve webovém prohlížeči mobilního zařízení a jsou psány v HTML5, CSS3 a JavaScript.

Pak tu máme ještě tzv. Hybridní aplikace, které jsou zajímavým kompromisem, dokážou využit hardwarových schopností telefonu a zároveň jsou použitelné na více platformách. Porovnání:

  Nativní mobilní aplikace Webová aplikace
Vývoj Platforma pro vývoj mobilních aplikací (např. IOS, Android) vyžaduje vlastní vývojový proces Není potřeba přizpůsobit aplikaci pro různé platformy – běží přes internetový prohlížeč
Každá platforma má svůj vlastní nativní programovací jazyk: Java (Android), Objective-C (iOS) a Visual C ++ (Windows Mobile), atd. Mobilní webové aplikace jsou psány v HTML5, CSS3, JavaScript
Sada vývojových nástrojů (SDK) jsou často poskytovány výrobcem platformy SDK zde nejsou potřeba
Schopnosti Umí komunikovat s prvky zařízení a hardwerem  – např. fotoaparát, akcelerometr, atd. Mobilní webové aplikace mají přístup k omezenému množství nativních funkcí a informací o zařízení (orientace, Geolokace, média, atd.)
Způsob doručení Ke stažení do mobilního zařízení Přistup přes webový prohlížeč mobilního zařízení
Nainstalovaná a běží jako samostatná aplikace (není nutný žádný webový prohlížeč) Není potřeba nic instalovat – nový software
Uživatelé musí ručně stáhnout a nainstalovat aktualizace aplikací Webová aplikace se aktualizuje na webových serverech bez zásahu uživatele
Pomocí prodejních platforem jako jsou App store nebo Android Market lze aplikaci snadno vyhledat Pro webové aplikace neexistují žádné prodejní platformy, je tedy těžší aplikaci najít
Verze Někteří uživatelé se mohou rozhodnout ignorovat aktualizace, což má za následek různé uživatele s různými verzemi aplikace Všichni uživatelé mají stejnou verzi

 

Rozdíly u zařízení

Testování aplikace musí probíhat na různých zařízeních z hlediska kompatibility. Níže jsou uvedeny některé z hlavních rozdílů, které je třeba vzít v úvahu při procesu testování aplikace:

  • Rozdílné značky výrobců – Apple, Samsung, Nokia, Motorola, atd.
  • Rozdílné operační systémy – iOS, Android, Windows
  • Rozdílné verze operačních systémů a jejich následné aktualizace
  • Rozdílné hardwarové konfigurace – velikost obrazu, klávesnice
  • Rozdílné internetové připojení – GSM, CDMA, Wi – fi

kam1

Typy testování:

Cílem je také zjistit výkon aplikace a provést různé testy, kterými se zjistí efektivita mobilní aplikace. Testováním je třeba zjistit, zda aplikace může být úspěšně stažena do zařízení, je funkční na zařízení, a zda správně komunikuje s infrastrukturou back-end.

  • Použitelnost – aplikace musí být lehce použitelná a uživateli musí poskytnout, přesně to, co se od aplikace očekává
  • Kompatibilita – testování na rozdílných mobilních zařízeních, internetových prohlížečích, na různých velikostech obrazovky a v neposlední řadě také na typech operačních systémů, podle požadavků
  • Interface – testování funkčnosti, rozvržení – položek menu, tlačítek, záložky, historie, nastavení
  • Služby – testování služeb aplikace – v online a offline režimu
  • Výkon – testování výkonu aplikace změnou internetového připojení –  např. z 3G, 4G  na WIFI, sdílení dokumentů, spotřeba baterie, atd.
  • Provoz – testování záloh a plánu obnovy, pokud se vybíjí baterie nebo ztráta dat během aktualizace aplikace např. z App store
  • Instalace – validace během instalování / odinstalování na zařízení
  • Zabezpečení – kontrola a zachování důvěrnosti obsahu a dat

kam2

Emulátor nebo reálná zařízení?

Vaše aplikace bude používána potenciálně na různých klientských zařízeních, a proto musí být brány všechny v úvahu při testování mobilních aplikací. Pokud bude aplikace otestována jen na malém množství zařízení, je tu velká pravděpodobnost, že aplikace nebude pracovat správně.  Existují tři možnosti testování: testování výhradně pomocí reálných zařízení, testování pouze využitím emulátoru, nebo můžete použít kombinaci obou.

Reálné zařízení mají tu výhodu, že všechna omezení a zvláštnosti jsou přítomny ve skutečném klientském operačním systému, hardwaru a firmwaru. Nicméně, testování s reálnými zařízeními může být drahé, v závislosti na tom, jak k němu přistupovat.

Emulátor sice neumožňuje vyzkoušet všechny funkce přístroje, ale potvrdí, zda vaše aplikace funguje správně na různých verzích konkrétní platformy.  Jedná se o nákladově efektivní způsob, jak provádět testování ve větším měřítku. Některé z populárních emulátorů jsou: iOS simulátor, emulátor Android, Windows Phone emulátor, Responsivepx, Screenfly.

Ideálním způsobem testování je zkombinovat reálné zařízení a emulátor. Nejprve je lepší začít testovat v emulovaném prostředí a využít rychlosti zařízení a rozmanitosti, které emulátor může poskytnout. V rané fázi vývojového cyklu není potřeba perfektního vykreslení přesně jako na zařízení. Na reálných zařízeních se poté otestuje validace, zda aplikace funguje podle očekávání, kde se potvrdí, že byly splněny všechny požadavky.

kam3

Na co nezapomínat?

Pokud chceme, aby se aplikace dostala rychle do povědomí uživatelů, nestačí pouze testovat funkčnost. Mimo to, že aplikace musí být funkční, musí být také uživatelsky přívětivá. Proto musí být provedeny některé další testy:

  • Výdrž baterie – je důležité mít přehled o spotřebě baterie při spuštění aplikace na mobilních zařízeních
  • Rychlost  aplikace – doba odezvy na různých zařízeních, s různými parametry pamětí a internetovým připojením
  • Data –  pro instalaci a stejně tak k ověření, zda uživatel s omezeným množstvím dat bude moci aplikaci stáhnout
  • Paměť – kolik paměti aplikace zabírá

Vhodnou testovací strategií, výběrem správných mobilních simulátorů zařízení a mobilních testovacích nástrojů si můžeme být jisti, že aplikace bude kvalitně otestována a Vaši zákazníci se k Vám budou rádi vracet. Mějte na paměti, že sebemenší chyba může mít dopad na Vaše podnikání.

Profilový obrázek
Napsal/a
Kamila Rejnišová
Podobné příspěvky
Prioritizace pro startupy krok za krokem: PriX metoda pro plánování releasů
Design | Mobil | Web - 3rd Duben 2020
Napsal/a Tým Pixelfield
Jak využít AR v marketingu: Kompletní průvodce rozšířenou realitou v kampaních
Design | Marketing | Mobil | Web - 27th Březen 2020
Napsal/a Tým Pixelfield