Pouštíte se do vývoje aplikace poprvé? Podívejte se na našeho kompletního průvodce vývojem aplikací.
Ptáte se, jaký je rozdíl mezi těmito dvěma názvy? Pojďme si je na úvod vysvětlit.
Nativní aplikace jsou vytvářené pro konkrétní platformu (např. Android, iOS) a fungují i v offline režimu. Jsou rychlé, spolehlivé a umí využívat hardwarových schopností telefonu (např. fotoaparát, kalendář, GPS).
Webové mobilní aplikace běží ve webovém prohlížeči mobilního zařízení a jsou psány v HTML5, CSS3 a JavaScript.
Pak tu máme ještě tzv. Hybridní aplikace, které jsou zajímavým kompromisem, dokážou využit hardwarových schopností telefonu a zároveň jsou použitelné na více platformách. Porovnání:
Nativní mobilní aplikace | Webová aplikace | |
Vývoj | Platforma pro vývoj mobilních aplikací (např. IOS, Android) vyžaduje vlastní vývojový proces | Není potřeba přizpůsobit aplikaci pro různé platformy – běží přes internetový prohlížeč |
Každá platforma má svůj vlastní nativní programovací jazyk: Java (Android), Objective-C (iOS) a Visual C ++ (Windows Mobile), atd. | Mobilní webové aplikace jsou psány v HTML5, CSS3, JavaScript | |
Sada vývojových nástrojů (SDK) jsou často poskytovány výrobcem platformy | SDK zde nejsou potřeba | |
Schopnosti | Umí komunikovat s prvky zařízení a hardwerem – např. fotoaparát, akcelerometr, atd. | Mobilní webové aplikace mají přístup k omezenému množství nativních funkcí a informací o zařízení (orientace, Geolokace, média, atd.) |
Způsob doručení | Ke stažení do mobilního zařízení | Přistup přes webový prohlížeč mobilního zařízení |
Nainstalovaná a běží jako samostatná aplikace (není nutný žádný webový prohlížeč) | Není potřeba nic instalovat – nový software | |
Uživatelé musí ručně stáhnout a nainstalovat aktualizace aplikací | Webová aplikace se aktualizuje na webových serverech bez zásahu uživatele | |
Pomocí prodejních platforem jako jsou App store nebo Android Market lze aplikaci snadno vyhledat | Pro webové aplikace neexistují žádné prodejní platformy, je tedy těžší aplikaci najít | |
Verze | Někteří uživatelé se mohou rozhodnout ignorovat aktualizace, což má za následek různé uživatele s různými verzemi aplikace | Všichni uživatelé mají stejnou verzi |
Testování aplikace musí probíhat na různých zařízeních z hlediska kompatibility. Níže jsou uvedeny některé z hlavních rozdílů, které je třeba vzít v úvahu při procesu testování aplikace:
Cílem je také zjistit výkon aplikace a provést různé testy, kterými se zjistí efektivita mobilní aplikace. Testováním je třeba zjistit, zda aplikace může být úspěšně stažena do zařízení, je funkční na zařízení, a zda správně komunikuje s infrastrukturou back-end.
Vaše aplikace bude používána potenciálně na různých klientských zařízeních, a proto musí být brány všechny v úvahu při testování mobilních aplikací. Pokud bude aplikace otestována jen na malém množství zařízení, je tu velká pravděpodobnost, že aplikace nebude pracovat správně. Existují tři možnosti testování: testování výhradně pomocí reálných zařízení, testování pouze využitím emulátoru, nebo můžete použít kombinaci obou.
Reálné zařízení mají tu výhodu, že všechna omezení a zvláštnosti jsou přítomny ve skutečném klientském operačním systému, hardwaru a firmwaru. Nicméně, testování s reálnými zařízeními může být drahé, v závislosti na tom, jak k němu přistupovat.
Emulátor sice neumožňuje vyzkoušet všechny funkce přístroje, ale potvrdí, zda vaše aplikace funguje správně na různých verzích konkrétní platformy. Jedná se o nákladově efektivní způsob, jak provádět testování ve větším měřítku. Některé z populárních emulátorů jsou: iOS simulátor, emulátor Android, Windows Phone emulátor, Responsivepx, Screenfly.
Ideálním způsobem testování je zkombinovat reálné zařízení a emulátor. Nejprve je lepší začít testovat v emulovaném prostředí a využít rychlosti zařízení a rozmanitosti, které emulátor může poskytnout. V rané fázi vývojového cyklu není potřeba perfektního vykreslení přesně jako na zařízení. Na reálných zařízeních se poté otestuje validace, zda aplikace funguje podle očekávání, kde se potvrdí, že byly splněny všechny požadavky.
Pokud chceme, aby se aplikace dostala rychle do povědomí uživatelů, nestačí pouze testovat funkčnost. Mimo to, že aplikace musí být funkční, musí být také uživatelsky přívětivá. Proto musí být provedeny některé další testy:
Vhodnou testovací strategií, výběrem správných mobilních simulátorů zařízení a mobilních testovacích nástrojů si můžeme být jisti, že aplikace bude kvalitně otestována a Vaši zákazníci se k Vám budou rádi vracet. Mějte na paměti, že sebemenší chyba může mít dopad na Vaše podnikání.