3+1 příklad, jak AR/VR mění zdravotnictví

Rubriky: Nezařazené

Zaslechnout zvuky nadšení může být v oddělení pro vážně nemocné děti v nemocnici poměrně překvapivé. Ačkoliv Toben, dvanáctiletý chlapec trpící srpkovitou anémií (na obrázku výše), se právě připravuje na velmi bolestivou každodenní léčbu, jeho okouzlující úsměv naznačuje, že headset pro virtuální realitu už ho přenesl na mnohem hezčí a příjemnější místa, než je jeho nemocniční lůžko. Pomoc pacientům s nadměrnou bolestí je jen jedním ze slibných příkladů potenciálního využití virtuální (VR) a rozšířené reality (AR) ve zdravotní péči. Tento článek vám ukáže tři (plus jednu) klíčovou oblast, kde AR/VR použití již narušilo tradiční přístupy ke vzdělávání, léčbě a terapii.

Pokud přemýšlíte o AR/VR pouze jako o zábavě pro pauzy na kávu během marketingového meetingu, je to v pořádku – tento pohled je poměrně běžný. S trochou štěstí vám tenhle článek změní názor. Pojďme jej vykopnout čísly. Hodnota trhu virtuální a rozšířené reality se odhaduje na 20 miliard dolarů a odborníci očekávání v příštích 3 letech nárůst na 192 miliard dolarů. Podíváme-li se na statistiku z minulých let, rapidní nárůst nám napovídá, že před sebou máme velmi vzrušující časy s AR/VR.

Člověk by si myslel, že většina této hodnoty bude vydána na účely pobavení. Nicméně vývoj AR/VR aplikací se již ukázal jako důležitá inovace v mnoha dalších sférách. Jednou z nich je zdravotní péče, ve které se odhaduje hodnota VR v příštích dvanácti měsících na 3,8 miliardy dolarů. Kam se všechny ty peníze poděly? Pojďme si ukázat nějaké praktické příklady využití ve zdravotnictví.

 

Interaktivní vzdělávání

MedicalRealities je klasickým příkladem inovací ve výcviku chirurgů. VR aplikace kombinuje 4K 360° záběry z reálných operací s extrémně detailními CGI modely. Začínající chirurgové tak mohou aplikaci používat, aby se naučili každý krok důležitých operací v dokonale bezpečném, ale stále velmi reálném prostředí.

Oči mladých chirurgů může těžit z potenciálu Genetechu, dalšího nástroje poháněného virtuální realitou, který již na trhu lékařského vzdělávání našel své místo. Z perspektivy vyššího dobra jsou investice do takových nástrojů vice než žádoucí – žádná jiná technologie by budoucím specialistům nepřinesla tak realistický trénink, aniž by ve hře nebyli skuteční pacienti. Navíc je virtuální realita vytvářena také pro samotné pacienty! Příkladem jedné takové může být EyeDecide, kde je využito virtuální reality pro výuku anatomie oka a pro vysvětlení nejrůznějších vad a zákroků, které by pacienti mohli v budoucnu podstoupit.

 

Lepší dostupnost léčby

S rostoucí lidskou populací se stává nedostatek lékařů stále větším problémem. Tento problém je především v těžko dostupných lokalitách nebo u vysoce specializovaných zákroků. Telemedicína nabízí cestu, jak zmenšit vzdálenosti mezi pacienty a specialisty a pomáhat pacientům bez ohledu na místo pobytu lékaře. S rozšířenou realitou se potenciál telemedicíny signifikantně rozšiřuje. Jedním ze slibných řešení je Proximie, aplikace, která využívá AR k tomu, aby mohli lékaři operace vykonávat i na dálku za pomoci kolegy přítomného u pacienta.

Kromě zlepšení dostupnosti zdravotní péče, AR aplikace také otevírají nové možnosti fyzioterapie a rehabilitace. Ghostman je AR aplikace, která umožňuje uživatelům sledovat své vlastní pohyby v reálném čase, efektivně zlepšovat jejich motorické schopnosti a dramaticky urychluje proces léčby.

Pohlcující léčba

Jako poslední bychom chtěli pokrýt oblast mysli. Ačkoliv technologie AR/VR jsou o tom, jak mohou být v uměle vytvořených světech zahrnuty reálné pohyby těla, dokáží také silně ovlivnit náš mozek a mentální zdraví. Tento článek začal příběhem Tobena, mladého pacienta, který byl úspěšně vytažen z bolestivé léčby pomocí KindVR, aplikace pro virtuální realitu vyvinutou ve spolupráci v několika americkými nemocnicemi, aby se pacientům dostalo přesně takové uklidňující aktivity, jakou potřebují. Aplikace byla vyvinuta pro pět specifických procedur, což zajišťuje, že uživatelský zážitek perfektně zapadá do kontextu a výborně plní svůj účel.

Řešení pro zvládání bolesti nejsou jedinou aplikací virtuální/rozšířené reality spojené s myslí. Využití těchto technologií se též ukázalo být užitečné pro mnoho psychologických terapií, kde se s jejich pomocí léčí deprese a rozličné fobie.

 

Otevírání nových horizontů

Případy zmíněné výše jsou jen malým vzorkem současných úspěchů aplikací virtuální/rozšířené reality v oblasti zdravotnictví. Opravdový dopad AR/VR se však ve zdravotnictví do budoucna stále ještě očekává. Tak, jako každá revoluční technologie, má i virtuální a rozšířená realita potenciál prolomit mnoho tradičních přístupů ve vzdělávání nových lékařů a zdravotníků, ale i při samotné léčbě. Možnosti AR a VR, které dokáží doslova vtáhnout do interaktivního virtuálního světa, by vskutku mohly některá současná paradigmata ve zdravotní péči obrátit vzhůru nohama. A až se tak stane, my v Pixelfieldu k vývoji podobných aplikací rádi přispějeme.

 

 

Obrázky převzaty z:

MedicalRealities: https://cosmicjs.com

Physical therapy example: https://visualise.com/virtual-reality/virtual-reality-healthcare

KindVR: https://www.kindvr.com/about-us

Vyplňte prosím toto pole.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *