cz
cz
Zpět

Celý svět v kapse

Marketing | Mobil | Obchod - 22nd Říjen 2018
Napsal/a Michaela Dvořáková

Není tomu tak dávno, kdy učitelé ve škole říkali, že se musíme naučit nespoléhat na kalkulačku, protože ji přece nebudeme mít neustále v kapse.

Na dovolené jsme tahali obrovské fotoaparáty a dávali jsme si pozor, kolik snímků jsme pořídili, protože se musely dát vyvolat, a to stálo peníze. Když jsme chtěli někomu zavolat, museli jsme se trefit do chvíle, kdy bude dotyčný doma, protože pevná linka s námi nemohla jít všude. Když jsme měli namířeno někam, kde to moc neznáme, museli jsme se buď spoléhat na rady kolemjdoucích nebo tištěné mapy. Když jsme si chtěli zjistit v kolik nám jede vlak, museli jsme kvůli tomu na nádraží.

První bezdrátový telefon

První mobilní telefon byl představen v roce 1973, vážil však 2 kilogramy, takže slovo “mobilní” je téměř nemístné. Roku 1991 přišla druhá generace bezdrátové telefonní technologie mobilního telefonu, což s sebou přineslo možnost přenášet data, SMS, hlasové hovory a také datum a čas. Už o rok později, tedy v roce 1992 jsme se dočkali zárodku něčeho, čemu by se s trochou fantazie dalo říkat pradědeček smartphonů. Nových funkcí, tedy možnosti posílat o dostávat faxy a maily, se svět ale dočkal až v roce 1994, kdy byl na trh uvedený další model.

Více, než jen hovory

Opravdový pokrok ale nastal v roce 1996, kdy byl k dispozici mobilní telefon, ve kterém bylo možné využít kalendáře, ukládat kontakty, použít zmíněnou kalkulačku, prohlížet web a samozřejmě přijímat i odesílat faxy.

Legendy přichází a odchází

Dalších šest let jsme čekali na legendu jménem BlackBerry, která však poměrně rychle zmizela už v roce 2007, kdy se zrodil první iPhone, který zastínil veškerá zařízení před ním. Umožňoval to, co dnes bereme už jako samozřejmost – dotyková gesta, plnohodnotné prohlížení webu i s obrázky, multimédia, ale také takovou vychytávku, jakou byly v té době Google Maps.

Zrod obchodů s mobilními aplikacemi

V roce 2008 se pak v návaznosti na iPhone zrodil App Store – místo, kde bylo možné nakupovat a stahovat mobilní aplikace. Pozadu v té době nezůstal ani Android (ač v té době byly populárnější jiné operační systémy) a spustil obdobu App Store – Android Market, který nyní známe pod názvem Google Play.

Na lepší se zvyká rychle

Uživatelé nepotřebovali příliš dlouhou dobu na to, aby si na mobilní telefony zvykli. Mnozí z nás si dokonce na svém mobilním zařízení vybudovali závislost a málokdo si dokáže představit, že by neměl možnost přístupu k informacím 24 hodin denně.

 

Firmy se naučily investovat do mobilních reklam, vyvíjí responzivní webové stránky, mobilní aplikace.

Denně uživatelé stráví používáním mobilních aplikací na svých smartphonech víc jak dvě hodiny. Dokonce jsme se naučili přes mobilní telefony i nakupovat, ač nákupy přes mobilní aplikaci přišly mnohým ještě nedávno velmi nedůvěryhodné. Více než 50 % z nás ihned po probuzení sáhne po svém mobilním telefonu.

Nezapomínejte na trendy

Není pochyb, že je v dnešní době nutnost mít responzivní webové stránky, aby všichni ti, co se na web dostali přes svůj mobilní telefon, získali bez námahy všechny informace, které na webu chtějí najít. Zároveň je nutné pohlížet také na rostoucí potenciál mobilních aplikací a nabídnout tak svým uživatelům možnost usadit se na jejich obrazovce na delší dobu, pokud by to vašemu podnikání mohlo přinést užitek. Dávno pryč je doba, kdy stačila jedna statická stránka pouze s textem. Dávno pryč je doba, kdy jsme používali mobilní telefony pouze k telefonování a psaní textových zpráv. Pamatujte na to, když budete zkoumat, proč má váš konkurent víc zákazníků než vy.

 

Michaela Dvořáková
Napsal/a
Michaela Dvořáková
Podobné příspěvky
ochrana mvp napadu
Jak ochránit Váš nápad ve fázi Proof of Concept a MVP?
Obchod | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield
Prioritizace pro startupy krok za krokem: PriX metoda pro plánování releasů
Design | Mobil | Web - 3rd Duben 2020
Napsal/a Tým Pixelfield