cz
cz
Zpět

Software pro cestovní agentury

Marketing | Obchod - 23rd Srpen 2018
Napsal/a Michaela Dvořáková

Cestovní ruch zažíval posledních několik let obrovský rozvoj. Vždyť jen ve službách má třetinový podíl, nemluvě o milionech lidí, pro které je cestovní ruch primárním zdrojem příjmů. Se stále se vyvíjejícími technologiemi je pro cestovní kanceláře a agentury stále důležitější mít fungující a uživatelsky přívětivý web, který je nyní často doplňován i o mobilní aplikaci.

Pouštíte se do vývoje aplikace poprvé? Podívejte se na našeho kompletního průvodce vývojem aplikací.

Cestovní agentury, narozdíl od cestovních kanceláří, neorganizují vlastní zájezdy, ale pouze je přeprodávají za smluvní provize. Cestovní kancelář tak prodá zájezd za menší částku, ale zato se jí o marketing v podstatě stará někdo jiný.

Ač se počet cestovních agentur v České republice dlouhobě snižuje, stále v tomto odvětví panuje silná konkurence. Bez webové prezentace tak nemáte šanci ustát ani jednu sezónu.

Jednou z možností cestovních agentur je vlastní software na míru. Vývoj webové aplikace ale není pro některé menší subjekty v jejich finančních možnostech, musí proto volit jinou cestu.

Tou jinou cestou jsou systémy pro cestovní agentury, kde agentura uzavře licenční smlouvu, na jejímž základě získá možnost využívat již hotového systému za pravidelný měsíční poplatek. Společností nabízejících takovou službu ale v Česku překvapivě moc není. A když už jsou, tak mají hned několik much.

Největšími systémy jsou AnChoice a CeSys. Oba nabízí několik tarifů, které jsou finančně odstupňované podle funkcí, které bude moci agentura využívat. Nutno však dodat, že měsíční poplatky jsou u obou téměř stejné. Jediné, v čem se systémy výrazně finančně liší, je design. Zatímco v AnChoice lze vybrat šablonu jak zadarmo, tak placenou, která se po uhrazení stane majetkem agentury a nebude ji tak moct použít nikdo jiný, tak CeSys design zdarma nenabízí vůbec. Mají pouze dvě cenové varianty designů, kdy u obou možností nebude design použit pro nikoho jiného. CeSys má své šablony automaticky responzivní, zatímco u AnChoice si za mobilní verzi webu připlatíte ještě téměř stejnou částku jako za celou šablonu.

Oba systémy načítají data z více než 200 cestovních kanceláří, takže výběr zájezdů na webu agentury může být opravdu rozmanitý a pokryje jak velké CK, tak ty menší.

Oba systémy agenturám také vyřeší problém s hostingem. V systémech jsou i základní možnosti optimalizace pro vyhledávače, ale vložení metaznaček je pro uživatele nemožné a musí napsat na podporu. Tam se dostáváme k jádru problému, kdy AnChoice takové požadavky vyřizuje s několikadenním až týdenním zpožděním, takže pokud agentura chce na svůj web třeba značku měření návštěvnosti webu Google Analytics, musí počítat s tím, že i tak jednoduchý úkon, který zabere dvě minuty, tam může trvat velmi dlouho.

Jak CeSys, tak AnChoice staví svůj marketing na tom, že je skrze jejich webovou aplikaci možné uzavírat smlouvy o zájezdu a komunikovat s cestovními kancelářemi. Pravda je však taková, že většina cestovních kanceláří má na svém webu vlastní sekci pro prodejce, kde se nachází online rezervační systém, ve kterém agentura pak realizuje prodeje. Objednávky z webů agentur většina cestovních kanceláří ingoruje, takže tato funkce je téměř zbytečná.

Kámen úrazu je obazenost zájezdů. To, že v sezóně nestíhají svá data aktualizovat ani samy cestovní kanceláře sice v pořádku není, ale dá se to pochopit. Když se však opakovaně na webové stránce cestovní agentury zobrazují vyprodané zájezdy a agentury tak musí stejnému zákazníkovi třikrát za sebou opakovat, že daný zájezd již není dostupný, je to opravdu nešťastné a hází to špatný stín na veškerý organizovaný cestovní ruch.

AnChoice v nastavení webové aplikace sice má políčko, kde se dá zaškrtnout, že si nepřejete zobrazovat již neaktuální zájezdy, ale i přes jeho zaškrtnutí se vyprodané kapacity vesele ukazují dál. A navíc, proč tam takové tlačítko vůbec je? Opravdu mají pocit, že někdo chce utrácet peníze za reklamy a lákat své klienty na vyprodaný hotel?

Dalším, o něco menším, hráčem na trhu je OpenTravel. Ti však raději na maily neodpovídají vůbec, takže objednat si webovou aplikaci u nich je nadlidský výkon.

Vzato kolem a kolem, situace okolo softwaru pro cestovní agentury není na českém trhu zrovna dvakrát přívětivá a vývojáři takových webových aplikací tak mají před sebou ještě dlouho cestu, než své systémy vyladí k dokonalosti.

Michaela Dvořáková
Napsal/a
Michaela Dvořáková
Podobné příspěvky
ochrana mvp napadu
Jak ochránit Váš nápad ve fázi Proof of Concept a MVP?
Obchod | Start-upy - 2nd Říjen 2021
Napsal/a Tým Pixelfield
Jak využít AR v marketingu: Kompletní průvodce rozšířenou realitou v kampaních
Design | Marketing | Mobil | Web - 27th Březen 2020
Napsal/a Tým Pixelfield